tirsdag 7. oktober 2014

Kan man ta solarium når man er gravid

Men bør man vise ekstra forsiktighet med solarium når man er gravid ? Med mindre man blir overopphetet i solsengen, er det ikke grunn til å tro at solarium er farlig for fosteret, sier Bachmann. Kan det være farlig for fosteret å sole seg i solarium mens man er gravid ? Kan man tatovere bryn mens man er gravid ? De siste årene har det blitt mer og mer vanlig med såkalt permanent makeup, det vil si å tatovere områder som bryn, leppene eller rundt øynene. Strålingen man får når man flyr tilsvarer flere røntgenbilder, og er det noe man advarer mot når man er gravid er det nettopp røntgenbilder.

Solarium Kreftforeningen sier at du kan få hudkreft av å sole deg i solarium. Jo mer du bruker solarium , og jo yngre du er når du begynner, desto mer øker risikoen. Barn i magen Gravid 1. Det er ikke noen trygg nedre grense for hvor mye solarium du kan ta. Logg inn for å følge dette.


Solarium gir jo større sjanse for å få hudkreft generelt, så det er jo opptil hver enkelt om de vil risikere det. Man kan fort få stygge pigmentflekker når man er gravid og man kan bli veldig fort brent. Dette er ikke ukjent.


Vanligvis så kan gravide ta solarium.

UV-strålene går kun cirka millimeter inn i huden. Fosteret blir dermed ikke berørt. Gravide kvinner kan imidlertid få pigmentflekker og oppnå ujevn bruning når de soler deg.


Det finnes ingen dokumenterte bevis som tilsier at sollys eller solarium er skadelig for barnet, men det er viktig å ikke overdrive bruken. Ja, det er ikke farlig for babyen at du tar solarium. Håper noen vet noe om dette med sikkerhet.


Hvordan er det med soling generelt, har solt meg litt på ferien, men unngått å ligge flere timer i stekende sol. Er alltid vandt til å ha farge før sommeren, men i år ser jeg ut som ett spøkelse fordi jeg har hørt det ikke er sunt å ta solarium når man er gravid ? Har ikke gått i solarium en eneste gang i svangerskapet, pga det jeg har hørt lissom. Får fort pigmentflekker i panne og rundt øyner, og har skjønt at man er enda mer utsatt for det som gravid.


Tenker kun ca min. Statens strålevern. I tillegg er det uheldig for fosteret hvis moren blir for varm.


Vi har samlet spørsmål mange gravide har, og spurt jordmødrene Siri Von Krogh, Kjersti Pettersen, Marie Svedberg og Christina Nordkvelde om trygge råd: 1. Er du gravid for første gang, eller er du generelt bekymret for alt når du er gravid ? Kan jeg slanke meg når jeg er gravid ? Når du er gravid skal du absolutt ikke slanke deg. Har for tiden bare av vanlig inntekt pga svangerskapspermisjon.

Nå er jeg gravid , og er i første trimester. Jeg har ikke tatt noe sol til nå, for er redd for at det kan gjøre noe skade på barnet. Pleier å ta solarium før jeg går og trener.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg