torsdag 24. november 2016

Kvalm og svimmel

Det finnes flere varianter av svimmelhet, og i dag er det vanligere å undersøke grundig på de underliggende årsakene til at man blir svimmel enn bare for få år siden. Denne tilstanden er plagsom for svært mange, og man skal for sikkerhets skyld bli utredet slik at man med stor sikkerhet skal føle seg trygg på at man ikke feiler noe alvorlig. Du føler deg svimmel mer eller mindre hele tiden.


Du blir uvel både av å bevege deg og av å se på ting som beveger seg. Svimmelheten forverrer seg kraftig av forvirrende synsinntrykk, som for eksempel når du er på et kjøpesenter, i folkemengder eller når du bruker synet til presisjonsoppgaver som lesing eller arbeid ved dataskjerm.

Kvinne, år som siden 2. Begynte på morgenen med rotatorisk svimmelhet og kvalme. Svimmelheten ga seg etter noen timer, men jeg gikk og følte meg ør, rar og ”utenfor” i uker. ER DU MYE SVIMMEL ? Det kan komme av flere årsaker, og i de fleste tilfeller er det helt ufarlig forteller legene. Dersom det oppstår i kombinasjon med andre symptomer som kvalme, synsforstyrrelser og hodepine, kan det imidlertid være lurt å oppsøke lege.


Er så utrolig uvel om dagen.

Jeg er så utrolig slapp og sliten (selv om jeg har sovet nok og hvilt mye), og det er så vanskelig å komme seg på jobb. Jeg kaldsvetter omtrent hver natt, våkner mange ganger av at jeg er helt våt. Kan plutselig bli skikkelig svimmel , og utrolig kvalm.


Har i det siste vært mye små svimmel , kvalm , tung i kroppen, tiltaksløs og hodepine, og følt meg sliten. På jobb skylte de på at dem trodde det var varmen. Men var hos legen i går og tok masse blodprøver som jeg får svar på om ei uke. Legen trodde det kunne være jernmangel, noe med blodtrykket ell.


Det kan gjøre at du lettere blir sliten, kvalm og får synsproblemer. Marit Aaby Vebenstad Journalist. Alle pasientinformasjonene er basert på artikler skrevet for leger i Norsk Elektronisk Legehåndbok (NEL) og forfattet av NEL-redaksjonens leger, med mindre annet er oppgitt.


Svimmelhet oppstår når hjernen vår oppfatter informasjonen den får om kroppens posisjon fra de ulike sansene våre som motstridende. Har du vondt eller føler ubehag i brystet, eller har du smerter i armen, kjeven eller nakken? Eller kaldsvetter du, føler deg slapp, kvalm , svimmel , kortpustet eller kaster opp?


Dette er tegn på et hjerteinfarkt. Som ved hjerneslag, gjelder det å ringe 1så fort som mulig.

Hei, for noen uker siden da jeg skulle stå opp var jeg vannvittig svimmel. Var veldig ustø og ble akutt kvalm. Sliter litt fortsatt, føles som om en står på gyngende båt, blir bedre til tider også værre til andre. Også øyesykdommer med synsforstyrrelser kan gi den formen for svimmelhet. Når det gjelder svimmelhet så er det et symptom som er veldig uspesifikt, det vil si at mange sykdommer kan ha dette symptomet.


Mye kan gjøre deg svimmel. Og etter det var jeg fremdeles sløv og sliten, kvalm etc. Orket ingenting, dagen etter var det helt likt, forferdelig trøtt og sliten, og litt kvalm.


Da jeg la meg klarte jeg ikke slappe av, prøvde å lukke øyene men da kjentes det som om jeg var litt svimmel , og jeg bråvåknet noen ganger av meg selv. Jeg var svimmel , kvalm og kastet opp uten en åpenbar grunn, forteller Våje, som var redd hun hadde svulst eller en eller annen uhelbredelig diagnose. Det er ikke uvanlig å være kvalm , og kvalme er noe alle opplever fra tid til annen. Kvalme er ubehagelig, men normalt ikke farlig.


Er svært viktig for balansen. Det merker du godt dersom du forsøker å holde balansen med lukkede øyne. Motsatt blir du ofte mindre svimmel og får bedre balanse, hvis du fester blikket på et fast punkt, f. Balanseorganene Disse sitter i det indre øret og kalles for labyrinten. Når det er sagt, så er det også mange andre årsaker enn fysisk sykdom, som gjøre at en kan føle seg kvalm , svimmel og har hodepine.


Er det noe som er vanskelig i livet? Hjemme, på skolen eller med venner? Det er naturlig at slike vansker setter seg i kroppen og kan gi ubehag. Kan være tegn på at du har reaktiv hypoglykemi. Det som skjer når du har reaktiv hypoglykemi, ofte kalt omvendt diabetes er at kroppen produserer for mye insulin etter måltidene, slik at blodsukkeret blir lavt i stedet.


Du mister matlysten når du er kvalm. Sammen med kvalmen får du som regel ekstra mye spytt i munnen, du svetter,.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg