fredag 11. november 2016

Røde prikker på brystet

Har fått noen røde prikker nå. Har hatt 3-stk nå en stunmen det kommer flere nå ser jeg. Det plager meg ikke,men hva er det da? Det klør ikke,men hvis jeg tar på det,så klør det litt. Er år gammal, og no i det siste har eg fått endel røde prikker på brystet og på skuldrane.


Nokon som veit ka dette kan vere, Er ganske sikker på at det ikkje er kviser.

Hvordan bli kvitt røde flekker. Siden punktene eller røde flekker på brystet kan være forårsaket på grunn av ulike hudsykdommer, varierer behandling avhengig av den underliggende årsaken. Det ville være best å konsultere en hudlege. Røde flekker på huden kan noen ganger være forårsaket av en allergi.


I dag oppdaget jeg at jeg har røde prikker oppe på brystet. Jeg vet ikke hva det kommer av. Det ser ikke ut som brannkopper eller vannkopper. Først la jeg merke til at det bare var men plutselig kom det en ti.


Jeg er plaget med røde prikker på kroppen som klør.

Dukker stadig opp nye. Begynte på brystet og skuldrene foran og bak. Nå er det også på armene, men lite på brystet. En allmennlege kalte dette en gang for kronisk idiopatisk urticaria, men det ser på ingen måte slik ut. Det er ikke vabler eller papler, bare diffust avgrenset erytem og moderat kløe.


Huden er ikke spesielt tørr og blir heller ikke. Mange utslett kan være kløende blant annet fordi en rød og varm hud fører til økt væsketap i huden og lokal uttørring. Barn har økt risiko for intertrigo fordi de har forholdsvis korte nakker der huden folder seg, de er gjerne relativt lubne, de sikler, de tisser og bæsjer på seg.


Diagnostikk av intertrigo. Intertrigo er til å begynne med karakterisert ved et mildt utslett med røde flekker, nærmest som speilbilder, på hver side av en hudfold. Sopp ellers på kroppen blir gjerne kalt for ringorm”. Vær også oppmerksom på at enkelte alvorlige infeksjoner, som blodforgiftning eller meningokokksykdom, kan gi hudblødninger som likner på utslett. Eksempler på hudsykdommer som gir utslett eller andre hudforandringer er: EkseHuden blir rød og væskende eller tørr og skjellete.


Jeg får røde prikker på brystet etter å ha hatt sex. De er små og klør ikke. Noen går nedover magen. Tror det skjer under misjonær. De forsvinner etter noen dager uten sex.

Har du nylig oppdaget én eller flere røde føflekk-lignende prikker på kroppen? Dette er en samling av kar (et kar-nøste) i huden – de er røde på grunn av blodet, men kan også være litt lilla eller blå. Røde prikker , kløe og endret utflod 31. Hvis du har fått mange røde prikker på huden i det siste, er det trolig Cherry Angiomer.


I løpet av de siste par år har jeg merket små røde prikker eller blemmer på huden, spesielt på brystet , armene, magen og bena. De sistnevnte minner om føflekker, men er røde. Prikkene er bittesmå, blemmene litt større.


Jeg har aldri hatt noe sånt før, men nå er det ganske mange av dem, og jeg lurer på hva dette kan være. Det finnes mange ulike forklaringer på hvorfor utslettet oppstår. Det kan være følgen av en skade eller et traume, utslag på grunn av allergiske reaksjoner, autoimmune sykdommer, virusinfeksjoner og blåmerker. Mange synes så dårligt om dem, at de tyr til behandlinger for at fjerne de røde pletter, selvom de er genetiske, og vi har arvet dem fra vores forældre.


Men jeg vet ikke, man kan jo aldri være sikker. Lad os tage et kig på nogle flere fakta. Hvad er røde pletter på huden? De fremtræder oftest på armene og brystet.


Rammer ofte området under brystet. Seboreisk ekseOgså omtalt som flasseksem. Vanlig årsak til et rødt flassende utslett på fremsiden av brystet. Talgvorter: Ses som brune ru flekker i huden.


Forekomsten øker med alder og er relatert til soling og har en arvelig komponent.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg