mandag 9. juni 2014

Hva er brukermedvirkning

Hva er brukermedvirkning

Hva er brukermedvirkning ? Nevn tre viktige grunner til hvorfor man bør praktisere brukermedvirkning. Hvilke oppgaver har brukerorganisasjoner? Begrunn svaret og diskuter gjerne med noen. Finn fram til noen brukerorganisasjoner på nettet. Hvorfor brukermedvirkning ? Brukere har rett til å medvirke, og tjenesten har plikt til å involvere brukere i undersøkelser, behandling og valg av tjenestetilbud.


Hvem brukeren er , avhenger av hvilken sektor du befinner deg i. I oppvekstsektoren er brukeren vanligvis barnet og barnets foresatte. Det skal legges stor vekt på pasientens eller brukerens synspunkter når helse- og omsorgstjenestens tilbud utformes. Brukermedvirkning betyr at tjenestetilbudet, så langt som mulig, skal utformes i samarbeid med pasienten eller brukeren.


Målet er at pasienten eller brukeren skal få et godt tilbu som er tilpasset deres behov. Formålet med nettverket er å utvikle og forbedre de kommunale helsetjenestene for å sikre god samhandling for barn og unge med psykisk helse- og rusproblematikk. Dette kan vi tenke er en selvfølge og det skulle bare mangle om ikke dette er helt klart for alle.


Hva er brukermedvirkning

I dette kapittelet vil vi beskrive hva som menes med brukermedvirkning og hvorfor det er viktig. Et viktig mål er at brukermedvirkning skal bidra til kvalitet på tjenestene og at brukeren har økt innflytelse på egen livskvalitet. Det handler om å ha tilstrekkelig kunnskap om hva brukermedvirkning er , hvorfor det er viktig og hvordan utøve det.


Det er brukerne som er eksperter på eget liv, og som vet hvor skoen trykker. Skal tjenestene bli bedre, må brukerne også involveres og forventninger avklares. Den ansvarlige for forskningsprosjektet budsjetterer med kostnadene knyttet til brukermedvirkning i forskningssøknader. Velkommen til en spennende konferanse om brukermedvirkning.


Hvordan kan møte mellom brukere og fagpersoner bli best mulig? Det blir spennende foredrag fra brukere, pårørende og fagpersoner, samt borddialog underveis. Den Europeiske revmatologiorganisasjonen EULAR (European League Against Rheumatism) var tidlig ute på dette.


Pasientene må vite hva som er fordelene og ulempene ved behandlingene. Bevissthet om egne verdier og preferanser er nødvendig for at pasienten skal gjøre gode valg på kort og lang sikt. Stadig flere samvalgsverktøy blir laget for å støtte både pasient og fagperson i samvalgsprosessen.


Hva er brukermedvirkning

Filmen under illustrerer hva samvalg er. Ved brukermedvirkning blir personen hørt, deltar i planlegging og pakkeprosessen. Han er hele tiden i dialog med en ansatt som har kunnskap og oversikt over hva som trenges.


Helge hadde tilsynelatende fått lov til å pakke selv. For Helge er selvbestemmelse viktig, men han er også flink til å lytte til gode råd. Ifølge Regjeringens handlingsplan for oppfølging av denne strategien, er det er ønskelig å benytte brukernes erfaringer og kunnskap i større grad i forsknings- og innovasjonsprosesser. NK LMH on Vimeo, the home for high quality videos and the people who love them.


Det er når brukerne kun er med fordi det er obligatorisk. At man først kaller inn brukerne når hele prosjektet er ferdig planlagt, fordi man kommer på at oi, vi må ha med noen brukere. Det er mange gode grunner til skepsisen og mange viktige spørsmål har blitt stilt i både av norske forskere og internasjonalt. Kan ekstrakostnadene for brukerne, forskerne og finansiørene forsvares?


Deltakerne kan også innkalles til styremøter når det er viktig å få fram synspunkter. Tjenestenivå Det er vanlig med jevnlige møter, gjerne ukentlig, der deltaker og ansatte sammen planlegger aktivitetene og orienterer hverandre. Dette er viktige fora for medbestemmelse der deltakerne oppfordres til å komme med ideer og løsninger. Forholdet mellom brukermedvirkning og brukerstyring. Det er ulike definisjoner av hva brukermedvirkning er.


Det har vist seg utfordrende for tjenester å finne gode strategier for hvordan man skal jobbe med brukermedvirkning. Som en del av Opptrappingsplanen har Helsedirektoratet utarbeidet en egen Veileder for brukermedvirkning med anbefalinger for alle deler av tjenester på psykisk helsefeltet. Når barnet er fylt år, og når et yngre barn er i stand til å danne seg egne synspunkter på det samtykket dreier seg om, skal foreldrene, andre som har foreldreansvaret eller barneverntjenesten gi barnet informasjon og anledning til å si sin mening før de avgjør spørsmål om å samtykke til helsehjelp.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg