mandag 23. juni 2014

Nupper på halsen

Skincity er din hudpleieklinikk online. Få anbefalinger av våre hudterapeuter. Kjøp for 9kr, få gave på kjøpet. Stå i mot tegn på hudaldring. Sleep Mask Face Retinol.

Til en ekstra fin pris! De er ømme å fikle med og stikker liksom litt ut. Kan henge seg fast litt i ullgensere. Er hudfarget eller litt mørkere. Noen som har vært bort i dette?


Er det fordi jeg er gammel. Hvor mye koster hudlege. Plutselig kjenner du det, en liten nupp som sitter fast i huden på halsen eller under armen.

De små nuppene eller utvekstene som tilsynelatende tilfeldig dukker opp heter skin tags på engelsk, og går ofte under samme navn her hjemme - i tillegg til hudflik og på fagspråket - akrokordon. Har du utvekster og nupper i huden? Skin tags dukker gjerne opp på bestemte steder på kroppen, og de vanligste områdene å få dem er halsen , armhulene, lysken, underarmen og på øyelokkene. Det er en lang rekke ulike årsaker. Det første man må gjøre er å få avklart en sikker diagnose for å gi råd om behandling.


Vanligvis røde nupper det er relatert til en viral infeksjon av noe slag, og skal ikke vare lenge. Du har fått nupper i ansiktet og på halsen. Og ofte ser man at utslett er forbigående, og man finner aldri ut hva det kommer av. Så varer disse nuppene en kort periode og går over av seg selv, bruker ikke legene å gjøre så mye, eller teste så mye for årsaken. Keratosis pilaris eller hyperkeratosis pilaris er en forstyrrelse i forhorningen av huden (keratiniseringen) rundt hårfolliklene.


Tilstanden er karakterisert ved masse små nupper på utsiden og baksiden av overarmene, ryggen, lår, kinn og rumpeballer. Huden kan se ut som om man har kylinghu og den kan kjennes som sandpapir. Jeg er ei jente på som har vært plaget med et rødt, sviende og tørt utslett på halsen.


Først var det bare et lite område på kragebeinet, senere ble det litt større, og lenger opp på halsen har det blitt et område på størrelse med en tikrone. Sopp ellers på kroppen blir gjerne kalt for ringorm”. Vær også oppmerksom på at enkelte alvorlige infeksjoner, som blodforgiftning eller meningokokksykdom, kan gi hudblødninger som likner på utslett.

Eksempler på hudsykdommer som gir utslett eller andre hudforandringer er: EkseHuden blir rød og væskende eller tørr og skjellete. Rsagerne kan v re mange, men ofte er det en. Hvis du har et kløende utslett, eller eksem på halsen , er tilstanden vanligvis smertefri, men ofte skjemmende og ubehagelig.


Kvisene på kinnene dine kan skyldes smarttelefonen din, eller hender som ikke har blitt vasket på en stund. Smarttelefonen inneholder ofte en del skitt og bakterier, og når du legger den langs kinnet, kan du tilføre poretilstoppende smuss eller bakterier på huden din. Både menn og kvinner har fra tid til annen behov for å barbere seg. Men med barberingen følger ofte røde nupper , inngrodde hår og irritert hud. Og det ser alt annet enn tiltalende ut å løpe rundt med små kviselignende nupper i bikinilinjen eller på halsen.


Les mer her og finn ut hvordan du behandler røde nupper som oppstår etter. Jeg lurer på hva dette kan være? Jeg har ikke hatt dette før jeg for mnd siden begynte å få det.


Jeg trener mye og da svetter jeg, kan det ha noe å gjøre med det? I går oppdaget jeg at jeg har noen slags nupper bakers på tungen. Jeg er ikke sikker på hva det er, jeg vil bare vite om dere har noen tips før jeg oppsøker en lege. Hei Jeg har et rødt hissig utslett på halsen og grunner på om jeg er alargisk mot noe.


Det utslettet er rødt og det klør. Har prøvd å bruke hydrokortison men det hjelper ikke så mye. Huden på halsen er veldig tynn slik at rynker vises bedre akkurat her. Halsen avslører alderen fordi det går an å fikse på rynker i ansiktet, med man klarer ikke å fikse huden på halsen , forklarer Johansen i Dermanor AS. Ann Kristin Stokke i Tekon AS er enig.


All informasjon på NHI. Dersom du er syk eller trenger medisinsk hjelp av andre grunner, bør du oppsøke lege. NHI er uten ansvar for innholdet på eksterne websteder det er lenket til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg