torsdag 11. september 2014

Kjenne på magen at man er gravid

Ofte er det ganske vanskelig å være sikker på om det faktisk er babyen man kjenner når det bobler i magen , eller om det kan være fordøyelsen som jobber litt ekstra. Men én ting er sikkert – det er utrolig deilig å kunne følge mer med selv på hvordan det står til i magen , når man begynner å kjenne liv hver dag. Den som best kan følge med på livet i magen , er den gravide selv. Først i uke klarte jeg å kjenne livmoren utenpå magen med hånden, og jeg hadde flat mage fra før for å ha det sagt.


Men først rundt uker, samtidig som magen begynte å synes, kjente jeg også klumpen hvis jeg tar meg på magen eller hvis jeg lener meg inntil noe f. Da kjennes det som jeg har et stort fremmedlegeme inni magen og det er jo livmoren og bebis.

Om du kjenner sparkene eller ikke, vil derfor avhenge av hvordan babyen ligger, hvor morkaken er plassert, hvilken retning sparkene har, og ikke minst, styrken på sparkene. Ligger barnet med ansiktet vendt mot ryggraden din og sparker, vil du ikke kjenne det korte støtet på samme måte som når det sparker mot magen din. Når eg var på utralyd så fekk eg veta at grunnen til det var fordi morkaken låg på venstre side og ikkje foran i magen som er normalt. Da me når magen kjeme og når du kjenne liv trur eg e veldig individuelt☺.


Fra og med uke kan du gjerne begynne å følge daglig med på babyens bevegelser, se: Hvordan kan du følge med på livet i magen ? Uke Fra rundt svangerskapsuke blir babyens bevegelser tydeligere og det kan være mulig å kjenne dem fra utsiden. Nå kan partneren og eventuelle søsken begynne å kjenne at babyen sparker. Men lurer på om det er en spesiell plass på magen man kan kjenne det?

Er man gravid med flere, så vil den vokse raskere, det gjør den også ofte når man har vært gravid tidligere. Så tidlig som i uke 3-har vel livmoren knapt blitt noe større og man kan hvertfall ikke kjenne forskjellen. Ikke bare visste jeg at jeg ble gravid , jeg visste at det var noe galt også. Jeg var gravid tre ganger før det, og kjente aldri noe lignende, men fjerde gangen kjente jeg på meg fra dag en at noe ikke stemte og jeg var ikke glad for graviditeten selv om den var ønsket og planlagt.


Jeg lurer på om det er mulig å kjenne i magen at man har blitt gravid ? Finns det typiske tegn, når det kommer til feks smerter nederst i magen o. Gravide kvinner skal kjenne at det er liv i magen hver dag, flere ganger i døgnet fram til fødselen. Lær hvordan du kan følge med på ditt barns bevegelser på : Kjennliv. Sv: Kan man kjenne at man er gravid før mensen skal komme?


Det med magen er faktisk litt opp og ned. Så det kan faktik forekomme, men ikke så tidlig som nå tror jeg, siden du ennå har noen dager til IKM. Mange forveksler også tegn på at det faktisk er menstruasjonen som kommer og ikke at man er gravid.


Det er klart at har man et sterkt ønske om å bli gravid og hele tiden tror man er det, så tenker jeg at det er naturlig at man leter etter tegn. Jeg er omtrent uker på vei, og kjenner fortsatt ingen ting. Husker ikke hvordan det var forrige gang. Det er ikke så vanlig å kjenne bevegelser så tidlig som i uke 1 men det er mulig.


Normalt kjenner man det ikke før mer nærmere uke 2 og de fleste har kjent bevegelse når man når uke 22.

Det har mye å si hvilken vei babyen ligger, har den armer og ben ut mot din navle kjennes spark og bevegelser lettere. Føler det fortsatt er ganske uvirkelig at det er en liten krabat i magen , selv om jeg så den sprell levende på tul. Gleder meg nå til å kjenne etter liv i magen. Kvinner er så forskjellige at noen ikke merker blødning i det hele tatt, mens andre kan kjenne at egget fester seg i livmorveggen.


Når kan man forvente at man kan kjenne liv? Uansett- det er helt normalt åkke som. Utseende og konsistens på utflod endrer seg.


Navnet gjør at man ser for seg en flodbølge komme ut av underlivet, men det er heldigvis ikke så voldsomt. Får du vondt visst noen klemmer hardt på magen ? Er det vanlig at man blir oppblåst i magen når man blir gravid ? Noen fr smerter midt i eller verst oppe i magen. Nr man er gravid kan det kjennes helt annerledes med blrebetennelse enn. Vanligvis er magen helt myk å kjenne på , men av og til om man kjenner godt etter kan magen virke hard eller litt klumpete.


Dette er helt normalt og handler ikke om graviditet, Men dersom du har hatt samleie uten bruke av prevensjon og er redd for at du har blitt gravid , trenger du å få et svar på dette.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg