torsdag 11. september 2014

Gravid uke 30 kynnere

Billig, sikker og rask graviditetstest. Kjøp nå, test deg hjemme. Finn laveste nettpris her. Kynnere er en helt normal del av svangerskapet, men de skaper likevel bekymringer for mange gravide. For hva er normalt, og hva er ikke normalt?


Og hvordan skal man vite forskjell på kynnere og rier - eller enda vanskeligere, for tidlige rier?

Gravid uke til 35. Magen blir stadig større og det er vanlig at du føler deg andpusten, selv ved små anstrengelser. Etter hvert begynner kroppen å forberede seg til fødsel ved at det kommer flere og tydeligere kynnere.


Mange er plaget av kynnere på denne tiden. Dette er kroppens måte å forberede seg på fødselen på. Gjennom svangerskapet organiserer musklene i livmoren seg slik at de på best mulig måte kan skyve babyen ut ved fødselen. Samtidig skal musklene også bli sterke nok til å gjennomføre dette.


Har også en god del kynnere og værre blir det nok.

Regner med den kommer før denne gangen også. Siden magen vokser for hver eneste uke , er det en del som opplever strekkmerker og tørr strukket hud som klør, spesielt på mave, hofter, rumpe og armer. Skulle du oppleve kraftig kløe i hender og hender i 3. Når du er gravid i uke begynner graviditetssymptom som trøtthet og kvalme å komme tilbake. Les alt om din graviditet i uke 30.


Livmoraktiviteten er mindre midt i svangerskapet og derfor kan den gravide oppleve at kynnere oppleves sjeldnere. Kynnere brer seg over hele livmoren og starter øverst i magen før de slipper tak. Slike sammentrekninger kalles svangerskapsrier, kynnere eller falske rier.


De er normale og finnes hos de aller fleste gravide. De fleste vil merke kynnere først etter 20. Hos flergangsgravide er kynnerne gjerne mer intense.


Kynnere kan være ubehagelige, men skal aldri være smertefulle. Kynnere begynner øverst i magen, og går nedover før de slipper taket. Hvis du sliter med treg mage eller leggkramper kan det være lurt å prøve med magnesium. Det kan gå noen uker før det virker, men det er ufarlig å bruke når man er gravid.


Flergangsfødende merker ofte kynnerne godt nå. Jeg er gravid i uke etter IVF forsøk.

Barnet er veldig ønsket etter lang tids prøving, så det er mulig jeg bekymrer meg mer enn normalt at det skal gå galt. Jeg har de siste ukene hatt mer og mer kynnere. Nå kommer de bare jeg snur meg i sengen, hoster, ler, reiser meg fra sittende til ståande.


Eller står lenge av gangen. Hjernen fortsetter å utvikle seg og får flere og flere rynker, og lungene er nå nesten helt ferdig utviklet. Når barnet øver seg på å puste, kan det få hikke, som du opplever som små sammentrekninger eller rykk i livmoren. Dette kommer du til å oppleve ofte i ukene som kommer. Kroppen vokser, og det dannes mer fett under huden.


Jeg ble innlagt p sykehuset for uker siden, da jeg var 2uker p vei, med. Tredje trimester - gravid uke for uke - Som gravid , hva skjer uke for uke i tredje trimester? I dag hadde jeg først sterke smerter nederst i magen, etterfulgt av en kynner. Uke til uke Uke - 8. Dette sto på i et par timer, for så å avta. Nå kjenner jeg bare litt murringer, men får stadig kynnere.


De er ikke smertefulle lenger, men sterke nok til at jeg føler jeg mister litt pusten når de kommer. Er i uke nå, og de siste par dagene har jeg hatt veldig mye kynnere. Sitter i både mage og rygg, og det er overlevbart, men noe vondt til tider. Igår strålte de nedover lårene også, men ikke idag.


Har vært på jobb idag, der jeg har rørt meg en god del. Igår var det kontordag, så ikke mye. Hva er kynnere og hvordan oppleves de for den gravide ? Har regelmessige kynnere på kvelden typisk, kommer og går litt.


Men har ikke født enda ( uke ), men har vært 1 sykemeldt fra starten av og har vært igjennom dette før, så vet jo litt hva jeg tåler og ikke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg