mandag 30. mai 2016

Vondt i magen etter fødsel

Det er lett å la seg forbløffe over svangerskap og fødsel. Vi har samlet noen av de faktaene som fascinerer, forundrer og forbløffer oss mest. De ferskeste innenriksnyhetene. Hold deg oppdatert med ABC Nyheter. Dette betyr magesmertene – etter hvor i magen de sitter.


Luft kan være fryktelig vondt , men er ikke farlig i seg selv.

Det er nesten ingen grenser for hva magesmerter kan være tegn på. Det er mange tilstander som kan gi smerter i magen , sier Petter Brelin, lege og leder av Norsk forening for allmennmedisin. Nå har jeg plutselig bbegynt å blø mer igjen, og har mere vondt. Men nå begynner jeg å lure på om det er noe galt. Morkaka mi ble fjernet mens jeg var i narkose fordi den satt fast, så de har jo drevi på litt ekstra i magen min.


Bekkenbunnen din har mest sannsynlig blitt svekket gjennom graviditet og fødsel , og må trenes opp igjen. Du blør og føler deg hormonell - men i løpet av de neste seks ukene vil gradvis kroppen din komme tilbake til en ikke-gravid tilstand. Og magen din - den er et kapittel for seg selv!


Til venstre: dag etter fødsel.

Men kan det være betennelse uten at jeg har feber? Sjekker tempen jevnlig, og har hittil ikke hatt feber. Babyen kan presse mot et bestemt ste noe som kan bli sårt og vondt. Dette er helt vanlig og ufarlig, sier Wendelborg.


En annen årsak til sårhet på et bestemt sted er at man ofte dunker magen borti gjenstander. Man skulle kanskje ikke tro at det var så fryktelig lett å glemme den store kulen på magen , men det kan det absolutt være. Startet etter fødselen med smerter ved bevegelse både på venstre og høyre side. Legen tror jeg er forstoppet? Avføringsmiddel hjelper ikke.


Fysioterapeuten forstår ikke hva det kan være. Når den blir større merkes det ofte som mensmurringer nederst i magen. Magesmerter i graviditeten kan også komme av at livmoren vokser.


I tillegg er livmoren holdt opp av sterke bån og når livmoren vokser kan det gi smertefulle drag i disse båndene. Smerten sitter da gjerne ut mot sidene, og evt nedover i lysken. Om barnet har luft i magen (kan ofte kjennes at magen blir stram), kan det hjelpe barnet med forsiktige strykninger i sirkelbevegelser over magen , sykle med beina til barnet eller presse bena forsiktig opp mot magen. Vondt i stingene Mange kvinner blir sydd nedentil etter fødsel , fordi de får rifter. Ja, da skal jeg prøve å få skrevet om da Spencer Nicolay kom til verden, fredag 17.


Jeg våknet fredagsmorgen rundt femtiden og måtte tisse. Jeg merket at jeg hadde litt vondt i magen , men det var jo ingen nyhet, siden jeg hadde gått med slike smerter i mange uker.

Jeg la meg tilbake i senga, men bråvåknet 05. Dersom vondt i magen skyldes en infeksjonssykdom, kan man regne med at barnet oftest har feber. Slike infeksjonssykdommer kan enten være det som kalles omgangssyke, farangitt eller gastroenteritt, og de skyldes som regel virusinfeksjoner.


De kjennetegnes av kvalme, oppkast og diarre eller løs mage og følges gjerne av ubehag eller smerter i. Hun syntes ikke det hørtes ut som noen fødsel , og jeg var jo tross alt bare i uke 33. Så hun sa at jeg fikk bare ringe legen på Fauske dersom det var noe. Ropte nesten i telefonen at det skulle jeg gjøre, for nå var det vondt ! Da ringer jeg ambulanse!


Så lenge du kjenner godt med liv i magen , ikke har vondt og blødningen ikke øker på eller fortsetter over flere timer, kan du ta det med ro. Skulle du derimot få smerter i magen som ikke gir seg, kraftig pågående blødning, eller kjenne at fosteraktiviteten endrer seg, bør du ringe fødestedet ditt for å få råd. Delte magemuskler etter fødsel : Hvis magen din buler ut merkbart i et avgrenset område over, under og til sidene for navlen, og denne posen ikke forsvinner verken etter slanking eller trening, kan årsaken være at magemusklene har delt seg. Hun understreker at alle kvinner er forskjellige, og at det er individuelt hvor stor magen vil være etter et svangerskap. Når det er sagt, vil jeg si at fire til seks måneder etter en fødsel , vil det være naturlig at magen har gått inn igjen.


Noen som har noe tips om dette er vanlig? Litt vondt når jeg skal tisse, på slutten av vannlatingen. Og i dag har jeg hatt litt vondt midt i magen. Kan det være urinveisinfeksjon?


Er snart uker siden fødsel og har nesten sluttet å blø, ser ut til at alt er grodd fint. Ble kateterisert på sykehu. Noen får smerter midt i eller øverst oppe i magen.


Jeg hadde jo bare vondt i magen ! Graviditeten ble som forventet tøff, og Annelin følte seg mer sliten enn noen gang. En kvinne, gravid i annet trimester, med akutte magesmerter. Livmoren din vokser, noe som kan gi litt ”stikkende” smerter i magen. Eller om jeg får press på magen. Bare lurer på hva dette kan være.


I det siste har jeg innimellom hatt stikkende smerter i magen , helt fra nederst i magen og opp til mellomgulvet, og noen ganger så usannsynlig vondt at jeg har trodd min siste time har kommet. Opplevde dette i stad og tok en pose dulcogas. Og ble bedre innen ett minutt.


Og det tyder jo på at.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg