mandag 2. mai 2016

Gravid utenfor livmoren med spiral

Høy kvalitet og 9 nøyaktige med anonym og rask levering. Billig, sikker og rask graviditetstest. Kjøp nå, test deg hjemme. Kvinner som bruker prevensjon, reduserer risiko for å bli gravid både i og utenfor livmoren. Men dersom man blir gravid til tross for prevensjonsbruk, er sannsynligheten for at svangerskapet er utenfor livmoren noe større.


Alder over år samt røyking er forbundet med økt risiko for svangerskap utenfor livmoren.

Man snakker om en graviditet utenfor livmoren når det befruktede egget setter seg fast utenfor livmorhulen. En ektopisk graviditet kan sitte i eggstokkene, i livmorhalsen, i bukhulen eller som det hyppigst forekommende, i egglederen. Det samme gjelder dersom man blir gravid mens man har spiral. Det er veldig uvanlig ettersom spiral er den sikreste prevensjonsmetoden, men dersom man likevel skulle bli gravid med spiral er risikoen noe større for at det blir en graviditet utenfor livmoren , sier Kleven. Hvis du først blir gravid med spiral , er det øket risiko for at svangerskapet sitter utenfor livmoren , sammenlignet med hvis du blir gravid uten spiral.


Risikoen for at dette skal oppstå, er likevel liten. Hva skjer hvis jeg blir gravid med spiralen på plass? Spiralen kan ikke skade fosteret.


Alle historier om barn som kommer til verden med.

Man har økt risiko for svangerskap utenfor livmor (dvs. i eggleder) hvis man blir gravid med spiral. Egglederen kan sprekke (smertefullt og farlig), men tror ikke det skjer før noen uker ut i svangerskapet. Hormonspiral er sikrere enn spiral , har ikke hørt at svangerskap utenfor livmor er noe problem med den. Tidligere operasjoner i bekkenet kan være en årsak.


Blir man gravid med spiral , er det sjanse for at graviditeten sitter utenfor livmoren. Hvordan påvise svangerskap i eller utenfor livmor. Ekstrauterin eller ektopisk graviditet betyr at et befruktet egg implanteres utenfor livmoren. Ved et svangerskap utenfor livmoren er det vanligst at det befruktede egget fester seg i en eggleder.


Ekstrauterin graviditet (forkortes noen ganger som XU) er en potensielt livstruende tilstand og kan forårsake alvorlige indre blødninger. Smerter tidlig i svangerskapet skal vekke mistanken. Du bør likevel komme deg til legen fort som fy.


Når jeg hadde spiral hadde jeg kraftige menstruasjonssmerter titt og ofte selv om jeg ikke hadde mensen (jeg tålte ikke å ha spiral , den ga meg som sagt disse smertene og derfor tok jeg den ut). Jeg skriver det igjen, du kan være gravid utenfor livmoren. For forebygging av ny graviditet utenfor livmoren er beste middel å hindre at ny graviditet oppstår, for eksempel med p-pille. Til kvinner som har hatt graviditet utenfor livmoren , anbefales ikke spiral.


En graviditet utenfor livmoren er aldri levedyktig, og i de fleste tilfeller utvikles det ikke et foster. I ca prosent av tilfellene er det kromosomavvik som er uforenlig med liv. Omtrent halvparten av tilfellene av graviditet utenfor livmoren går til grunne av seg selv.

Resten må opereres eller behandles med medikamenter. Inneliggende spiral beskytter mot graviditet i livmoren , men ikke mot graviditet utenfor livmoren. Dersom det oppstår graviditet med inneliggende spiral , er sannsynligheten for at svangerskapet er utenfor livmoren ca. Kobberspiral har gir en høyere andel av svangerskap utenfor livmor enn hormonspiralen. Har hatt kobber spiral i mnd men regelmessig mens.


Gravid med spiral ? I dag gikk jeg til legen min, og hun anbefalte spiral i steden for p-pillene. Jeg har hørt at det er fare for graviditet utenfor livmoren ved. Jeg er i slutten av 20-årene. Rundt én av 1kvinner kan bli gravid med en spiral , ifølge kliniske studier utført med IUDs, og utfallet av svangerskapet varierer, avhengig av kvinnen, i spiral , og situasjonen. Jeg har vært gravid utenfor livmoren , men jeg hadde positiv test.


Det tok ikke så mange uker før JEG fant ut at noe var galt. Legene, derimot, brukte myyye lenger tid. Alle gangene jeg var i kontakt med lege da, spurte de om jeg hadde hatt positiv test.


Flere av dem fortalte at det ikke var alltid det slo ut selv om man var gravid utenfor. Har du eller noen du kjenner blitt gravid med spiral ? Jeg har nemlig vært veeeeeeeeeeldig kvalm i dag (fantes ikke kvalm med Kristoffer, samtidig som jeg har hatt menssmerter,men ingen mens) Venter mens i disse dager. Dersom man blir gravid med inneliggende spiral , og ønsker å beholde barnet, anbefales å ta kontakt med lege for å fjerne spiralen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg