mandag 23. juli 2018

Prikker i underlivet

Jeg har siste to ukene hatt litt problemer i underlivet. Jeg har fått små prikker (litt små kviselignende, hvite på tuppen) rundt skjedeåpningen og oppover mot klitoris. Det klør ikke, og jeg har ikke noen forandring i utflod.


Jeg bare lurer på hva dette kan være for noe? Vet jeg burde gå til lege, men er bekymret og leter etter svar. Hvite prikker i underlivet kan ha flere årsaker.


Det vanskeligste er nok talgkjertler, så det er ikke så rart om du får slike svar. Jeg er en jente på år, som har et lite hudproblem i underlivet. Jeg har forsøkt å gå til fastlegen min med dette, men ble avfeid med at jeg bare må slutte å barbere meg nedentil. Jeg har røde prikker jevnt over, men ingenting rundt kjønnsleppene eller inne i skjeden. Det er kun huden oppå som er irritert.


Kommer underlivet ditt i kontakt med et stoff det ikke liker, kan huden flamme opp med et rødt, kløende utslett, ofte også fulgt av små blemmer. Gjør det enkelt, dropp produkter du mistenker at forårsaker utslettet og hold deg til parfymefrie såper når du vasker underlivet. Slik du beskriver de høres det tu som talgkjertler.


De kan være små vite og de kan også bli størr. Kløe utenfor og mellom vagina og anus, små prikker som ligner stikk. Kløe i underlivet og sopp i underlivet er en vanlig plage for mange. For mange oppleves det ekstra ubehagelig på grunn av at det er et intimt område som gjør at man føler det er litt tabu å snakke om.


Soppinfeksjon i underlivet er noe svært mange kvinner opplever og kjennetegnes ved svie og kløe i skjeden. Utfloden er ofte tykk og litt klumpete som mange beskriver som cottage cheese-lignende. Man får kjøpt reseptfrie soppmidler på apoteket. Dette er den hyppigste seksuelt overførbare sykdommen i Norge og rammer særlig. Hei, jeg har stilt spørsmål før vedrørende utslett i underlivet og var meget fornøyd med svaret jeg fikk.


Jeg kom flere skritt videre med å finne ut av dette, men er fremdeles ikke helt kvitt plagene, selv om jeg er vesentlig bedre. Det ser ut som hudlegen jeg var hos, som mente problemet skyldtes irritabel reaksjon på gnissing, hadde rett. Talgkjertlene vokser og blir mer synlige i puberteten, men k. SVAR: Hei jente 1 Det kan godt være at dette er sopp, og at canesten er rett behandling, men ofte vil det være lurt å ta en sjekk hos fastlegen først slik at man vet hva man behandler.


Prikker i underlivet

En kvise er altså en lokal betennelse der aknebakterien har bosatt seg nede i talgkjertlen, og dermed spiser talget. Aknebakteriens avfallsstoffer er svært irriterende for huden og lager dermed en lokal betennelse, sier sykepleieren. Takk for at du skriver til ung.


Hvis du har disse symptomene kan det være soppinfeksjon du har. Lichen planus er en tilstand i huden som kan gi kløende utslett med små røde prikker , ofte på armer, ben, rygg eller i munnen. Det kan også i svært sjeldne tilfeller ramme underlivet og skjeden.


Negler og hodebunnen kan også angripes. Over halvparten av pasientene med lichen planus i underlivet har det også i munnen. Når det gjelder underlivet , er det vanlig med legebehandling for å hindre spredning av viruset. Molluskene kan frysebehandles, skrapes vekk, eller man kan smøre på kjemiske midler.


De samme legemidlene som brukes til å behandle vorter, kan også foreskrives. Det kan altså være flere årsaker til kviser i underlivet. Brennkopper vises som små, røde prikker som kan klø.


De dannes ofte rundt nese og munn, men kan lett spre seg til andre steder på kroppen. Prikkene fylles med puss som etter hvert sprekker, slik at det dannes en gulbrun skorpe. Ikke bare på grunn av kløen, men ofte fordi den griper inn i det intime samlivet.


Pruritus vulvae er den latinske medisinske betegnelsen for kløe i området rundt kvinnens kjønnsorganer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg