tirsdag 10. juli 2018

Gravid uke 17 kjenner ikke liv

Billig, sikker og rask graviditetstest. Kjøp nå, test deg hjemme. Jeg er også over uker. Dette er mitt første svangerskap, så jeg har skjønt at man da ofte ikke kjenner liv før mellom uke og 2 så jeg har egentlig ikke stresset noe med det.


Men jeg kjenner på magen hver dag og leter etter bevegelse :0) En dag kjenner jeg det nok ;) Skal på UL mai og gleder meg veldig til det.

Har hørt om så mange som kjenner liv veldig tidlig i andre svangerskap, og begynner derfor å bli litt urolig siden jeg ikke har kjent noe ennå. At det er så lenge siden sist at jeg ikkje hu. Gjerne er det slik at fleregangsfødende kjenner liv tidligere enn førstegangsfødende, men det er ingen.


Man skulle tro at det var en gledes dag. Men det er en sorgens og bekymringers dag. Fordi jeg kjenner fortsatt ingen bevegelse og blir mer og mer redd #128546; Inge bobling i magen, Inge leamus, ingen spark.


Ingentig som minner om at det er en baby der.

Hvis morkaken er plassert på den fremre veggen i livmoren, blir den en buffer som tar av for sparkene, slik at du ikke kjenner dem. For uker siden kjente jeg noe jeg lurte på kunne være fosteret, men ikke kjent noe siden. Var hos jordmor for en uke siden og hørte hjertelyd. Synes det er rart jeg ikke kjenner liv enda siden det er 3. Mener jeg har kjent romstering, men er usikker om det kanskje bare er magen min.


Kjenner jeg blir litt utålmodig. Med forrige kjente jeg helt klart liv i uke 16. Noen tar også kontakt fordi det er veldig mye liv , men det gjør ikke noe. I uke -trenger man altså ikke å være bekymret, men heller ta det som en bonus om man kjenner noe. Fosteret er ikke etablert noen rytme ennå, om man kjenner noe avhenger blant annet av om man har vært gravid før og morkakens.


Vi har samlet noen av de faktaene som fascinerer, forundrer og forbløffer oss mest. Gravid uke til 17. Noen vil kjenne fosterbevegelser allerede fra uke 1 eller , men for de fleste vil det ta noe lenger tid. Fordi babyene er likest i størrelse rundt uke -er dette de ukene da alle gravide blir tilbudt rutine ultralyd i svangerskapet, dvs i ukene rundt uke 17.


Som foreksempel ved prøverørsbefruktning.

Hvorfor i huleste har jeg ikke kjent liv enda? Som førstegangsfødende skal du ikke bekymre deg, la meg få si det. Så tidlig som i uke i flere av svangerskapene. Du vil nå sannsynligvis kjenne at fosteret beveger seg.


Kvinner som har født før kjenner ofte liv tidligere enn de som venter barn for første gang. Bevegelsene kan kjennes som luft i magen eller tarmbevegelser. I starten kan det kjennes ut som en liten iling eller prikking i magen, og du kan kanskje være litt usikker på hva det er.


Normalt kjenner man det ikke før mer nærmere uke 2 og de fleste har kjent bevegelse når man når uke 22. Da jeg gikk gravid påsto jordmoren min at det var umulig for meg å kjenne liv når jeg var uker på vei, mens legen jeg gikk til sa det var fullt mulig, at det er veldig individuelt. Jordmor mente at ingen kunne kjenne bevegelser før rundt uke første gangen.


Babyen eller bare rumling? Den lille krabaten er omtrent på størrelse med en avokado. Det er fullt mulig, ja.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg