onsdag 15. juni 2016

Symptomer uke 6

Det som for et par uker siden var etterlengtede symptomer , er kanskje i ferd med å bli irriterende plager. Noen opplever at kvalmen kommer for fullt denne uka, mens andre føler seg så trøtte at de vil legge seg rett etter jobb. Babyverden har en podcast uke for uke.


Under tema vil du for hver uke kunne lese en oppsummering av det som ble sagt i podcasten. Fødselslege Tilde Broch Østborg: Det skjer mye i uke 6.

Starten på uke , ikke mange symptomer Hei, jeg er førstegangsgravid nå i starten av 6. Termin beregnet 06. Hvordan symptomer har dere ? Hadde veldig ømme pupper rundt testdagene, det var virkelig vondt. Følg graviditeten uke for uke. Les hva som skjer med babyen i magen, og i mors kropp. Få gode tips til dere som skal bli foreldre hver uke i svangerskapet.


Embryoet er nå fire uker gammelt.

Det begynner å krummes og foldes slik at det blir omgitt av fosterhulen. Det dannes et sammenhengende tarmrør fra munnen til endetarmen som senere skal bli til hele fordøyelsessystemet. Symptomer kan komme så tidlig som i uke fem til seks. Ni av ti kvinner har symptomer på graviditet ved uke åtte.


Og brått var det hele i gang. Men etter ca mnd var jeg bare litt svimmel og slikt. Og innen den tid hadde både mage og pupper vokst, slik at det var tydelig at jeg var gravid. Hadde få i begynnelsen, så fikk jeg litt små-uggenhet mellom uke og men så har det gitt seg :) Nå har jeg ingenting lengre, og fornøyd med det.


Magen er kommet, veeeldig tidlig syntes jeg. Ett anlegg til hjerne begynner å vokse frem. Drøyt tre uker efter befruktningen begynner hjertet å slå, som ikke er større enn ett valmuefrø.


Selv om graviditeten ikke synes utenpå, kan du nok merke kroppens reaksjon på at du er gravid. Typiske plager i uke er svangerskapskvalme, tretthet, hyppig vannlating, hodepine og humørsvingninger. Jeg er gravid i uke (i dag) og er nervøs da jeg ikke har noen graviditetssymptomer, og i tillegg hører det med til historien at jeg hadde en MA for kort tid siden. Store mengder av hormoner i kroppen tidlig i svangerskapet kan gjøre en uvanlig emosjonell og gjøre at man gråter lettere enn vanlig.


Gravid uke for uke.

I uke er mensen forsinket med én uke. Her er det opp og ned med symptomer. Er nå uker på vei. Har vært kvalm i perioder, men så er det liksom helt vekk igjen. Føler meg ikke sånn gravid som jeg gjorde med nr 1. Da var jeg kvalm fra uka.


I løpet av denne uken tredobles barnets størrelse. Hodet er enda tydeligere, og hjernen vokser raskt for å fylle ut hodet etter hvert som det vokser. Jeg har jo hørt at mange har lite symptomer , men å ha mange og så at de plutselig er borte føles ikke bra.


Det er en fantastisk utvikling. En graviditetstest vil vel uansett være positiv selv om jeg skulle ha mistet, så det hjelper vel ikke å ta det?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg