fredag 10. juni 2016

Skal man vekke babyen for å amme

Norway Shop, den offisielle butikken for gensere fra Dale. Kjøp ullgensere for men, norske luer og merino ul gensere for damer og men. Kjøp fôr i metermål og se det store utvalget vi har til prosjektet ditt. Nå ammer jeg uten tillegg og han virker fornøyd. Men han sover så lenge om natten.


Bør jeg vekke han for å amme ? Han sovner også mye under måltidene. På klinikken måtte vi vekke han for å gi han mat. Så han har vært slik siden fødselen. Da sovnet han ikke og så så vi jo hvor mye han fikk i seg. Det å måtte vekke barnet om natten for å amme uten noe suksess.


Må vekkes til hvert målti men må vekkes mens han skal spise også. Hadde bestemt meg for å amme , men hadde ikke trodd at det kunne bli. Satt og snakket med :mann: om hvordan ting blir når småen kommer.


Vekker man babyen for å amme den om natten eller. Når er det nødvendig å vekke babyen for å gi den mat? Hvis barnet ditt er sunt, trenger du ikke å vekke den for å amme. Men i enkelte tilfeller må du mate dem, mens de sover.


Babyen eller barnet vil normalt selv gi beskjed om det er sulten på nattestid- har barnet normal vektøkning skal det ikke være nødvendig å vekke barnet på natten for å amme. Ett tips er å amme barnet rett før man legger seg for natten selv. Hvis de ikke våkner, bør de vekkes ikke sjeldnere enn hver tredje time for å få bryst, anbefaler Ammehjelpen. Etter at ammingen er kommet i gang kan du amme 8–ganger eller mer i døgnet.


Babyen er oftest sulten halvannen til tre timer etter at han fikk mat sist. Og det er helt i orden å amme for kosens eller trøstens skyld! Kanskje babyen ikke fikk i seg så mye forrige gang, eller kanskje den er inne i en økeperiode. Syvsover Hvis babyen er av den typen som heller vil sove enn spise, kan det hende den klarer seg med mat seks ganger i døgnet.


I så fall bør du forsøke å vekke babyen og tilby den brystet oftere, også om natten. Kan jeg vekke babyen om jeg har melkespreng? Jordmor Maria Svedberg anbefaler å la babyen selv regulere hvor ofte den spiser. Får du veldig melkespreng på dagti og du vet det nærmer seg et nytt målti kan du eventuelt prøve å vekke babyen før den våkner for å spise. Om natten syns jeg ikke du skal vekke barnet ditt mellom.


Det enkleste er å følge med på når babyen leter etter brystet. Amme så med ett bryst, skift bleie for å vekke babyen litt, og så ammer du med det andre brystet så babyen blir god og mett, tipser Mathisen, og tilføyer: - Er det flere bæsjebleier hver dag, og babyen legger godt på seg, er det bare å fortsette. Lille er nå dager gammel, og ammingen går kjempe bra! Men jeg lurer litt på hvordan dere andre gjør det, vekker dere barnet for å gi mat før dere legger dere på kvelden?


Skal vi vekke en nyfødt baby for å gi mat? Mange nybakte mammaer blir overrasket over hvor ofte den nyfødte vil. Vi forklarer hvor ofte du skal amme her på Gravid og Baby.


Ofte skal man begynne å amme et nyfødt barn rett etter fødselen. Som overskriften sier så lurer jeg på hvor ofte dere ammer baby på mnd. Hvis hun ammer hele tiden (så ofte babyen ber om det) når babyen er uker gammel, er det mye større sjanse for at hun klarer å fullamme og amme så lenge det anbefales. Forrige generasjon fikk beskjed om å følge tidsplan og skift, og amme feks hver 3. Jeg vurderer nå og vekke ham nr jeg skal legge meg og gi ham mat og håpe at han da sover hele natta (eller i allefall 4-5timer) slik at jeg ikke trenger å amme igjen før på morgenkvisten.


Det jeg spør om gjelder altså kun på natta, når mor setter pris på å få sove om babyen sover, uten at barnepleiere flyr ut og inn og maser om amming. Uansett er det ikke mye melk å få tak i, så jeg ser for meg at å få i gang melka kanskje er like viktig som at babyen får melk, men så lenge man ammer mye på dagen går vel det greit. De stimulerer brystet tilstrekkelig for å sørge for en god melkeproduksjon og får i seg nok mat. De kan ha et par lengre soveøkter på opptil 4-timer.


Så lenge barnet får i seg nok mat ellers i døgnet trenger du ikke vekke barnet for å amme. Jeg syns generelt at mødre skal få lov til å amme der de er. Hvis de alltid må gå vekk for å amme betyr jo det kanskje at de må forlate folk de er me mener mor Elin Bringa(28) som tilbringer formiddagen på Herkules med datteren Anna på fem måneder. Babyen skal ha mat, så da får folk rett og slett se vekk om de ikke tåler.


Alt er like normalt. Det er en gyllen regel at man aldri skal vekke en baby for å gi den mat. Amming - Fakta om amming og brystmelk. Er amming bra for barnet? Trenger barnet annen mat enn brystmelk den første tiden når man ammer barnet?


Slutte å amme - hvordan slutter man å amme ? Hvor lenge skal man amme ? Hva inneholder brystmelk? Hvorfor er brystmelk og amming så bra for din baby?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg