mandag 28. september 2015

Menssmerter uten mensen spiral

Har heller ikke hatt menssmerter. Denne gangen har jeg imidlertid plutselig fått kraftige smerter i korsryggen, som minner meg om tiden før jeg fikk barn. Hei, jeg har nå i en uke hatt menssmerter uten å enda fått mensen , jeg pleier alltid å få mensen 1-dager etter menssmerter og begynner å tenke at noe ikke virker som det skal. Har lest i noen innlegg at det kan oppstå under tidlig svangerskap, jeg bruker kobber spiral som prevensjon og har aldr.


Har du hatt det rundt den tiden du normalt sett skulle hatt mensen ? Jeg har vel hatt min i ett år nå uten problemer. Jeg fikk menssmerter i tide og utide med hormonspiralen min. Appen min fortalte meg at det gjerne skjedde rundt den tiden jeg skulle hatt mensen , men jeg hadde det også veldig ofte rundt den tiden jeg skulle hatt eggløsning. Håper også å slippe blødninger i tid og utide. Menssmerter uten mens?


Om det ikke bedrer seg innen februar, så tar jeg den ut. For var enklere med P-piller. Dette gjøres ved en gynekologisk undersøkelse mens du sitter i en gynekologisk stol. De fleste synes at det er ubehagelig eller vondt å få satt inn spiral. Innsettingen og den smertefulle delen tar vanligvis under ett minutt.


Mange beskriver smertene som ekstra kraftige menssmerter. Spiralen øker ikke risikoen for svangerskap utenfor livmoren, men den beskytter ikke like godt mot det som mot svangerskap i livmoren. Hvis du først blir gravid med spiral , er det øket risiko for at svangerskapet sitter utenfor livmoren, sammenlignet med hvis du blir gravid uten spiral. Risikoen for at dette skal oppstå, er likevel liten.


De aller fleste kvinner menstruerer en gang i måneden - ved regelmessig menstruasjon. Og mens noen knapt merker at menstruasjonen er på vei, får andre kraftige smerter både før og de første dagene under menstruasjonene. Men om man i utgangspunkete ikke har særlig probelm med mensen , og bruker HS KUN som prevansjon, er nok tolereringsgrensa mye lavere. Man vil vel helst ikke slite MER med mensen.


Hvis en har spiral og er uten blødning vil det gi et tegn mindre på overgangsalder som ofte starter med uregelmessige blødninger, før mensen stopper endelig ved cirka års alder. Da er det eventuelt andre symptomer som indikerer overgangsalder som anfall med hjertebank og svettebyger som gir mistanke om overgangsalder. Selv om dette ser lovende ut for de som helst ville levd uten mensen på fullti er det dessverre noen begrensninger for hva de vanligste typene for prevensjon kan gjøre.


Vi vet ikke på forhånd hvem som i en fem års-periode blir så å si blødningsfrie med spiral , det vil variere fra person til person, sier Andreassen. Det er nå engang slik at mange kvinner opplever menstruasjonssmerter uten at man har endometriose av den grunn. Norske studier har vist at to-tre prosent av norske kvinner i fruktbar alder har fått behandling for endometriose, mens hele prosent har tilstanden uten å ha plager, sier professor og overlege ved Kvinneklinikken på St. Olavs hospital, Mette Haase Moen, ekspert på Doktor Online. Dette er minstetider, det skjer ingen brå endring etter nøyaktig tre eller fem år.


Etter at hormonet i spiralen er brukt opp har man fortsatt en spiral uten hormon – det er også et brukbart prevensjonsmiddel. Mange kvinner får smerter i nedre del av magen, og noen ganger i ryggen og beina, like før eller under menstruasjonen. Smertene skyldes trolig en overproduksjon av prostaglandiner (en gruppe umettede fettsyrer) som får livmoren til å trekke seg sammen. En spiral er best egnet til kvinner som tidligere har født barn.


Når spiralen er på plass virker den med det samme, og i ca. To tråder fra spiralens hale henger ned fra livmorhalsen i den øverste del av skjeden. Snorene kan merkes med fingerspissene. De aller første tegnene på overgangsalder kan komme allerede i 30-årene. Det aller første tegnet på at overgangsalderen er nær, er nemlig ofte usynlig.


Det er at kvinnen ikke blir gravid selv om menstruasjoner fortsatt er normale.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg