tirsdag 15. september 2015

Hva er kvalitet

Kvalitet er tings måte å være på, tingens beskaffenhet. Når ordet kvalitet brukes om sanseinntrykk, betyr det spesifikk karakter. For en gjenstand eller tjeneste kan man enkelt si at kvalitet er evnen til å tilfredsstille brukerens krav og forventninger.


I dagligtale brukes ordet kvalitet om god beskaffenhet og verdifulle egenskaper. Språkvitenskapelig brukes kvalitet om hvordan en lyd er. Opplæringsloven og privatskoleloven med forskrifter inneholder krav til skoleeier, skolen og opplæringen.

De fleste av disse kravene regulerer ytre forutsetninger for kvalitet , men enkelte krav gjelder skolens arbeid med opplæringen. Når vi vurderer produkter, må vi ta hensyn til at folk har ulike meninger om hva som er god og dårlig kvalitet. I følge Peter Drucker er en vares eller tjenestes kvalitet ikke hva produsenten mener det er , men hva en kunde får ut av den og er villig til å betale for.


Ordet kommer av latin qualis hvordan, hvordan, av hvilket slag. Alle tre definisjonene vedrører altså helsetjenestekvalitet, selv om det er variasjoner i synet på hva helsetjenestekvalitet er. Den første definisjonen er noe uklar, og kanskje tautologisk, siden man anvender betegnelsen kvalitet i definisjonen av hva kvalitet er , men det synes som om man assosierer kvalitet kun med helseforbedringer.


Dette gjelder både for styret, ledelsen og de ansatte. På denne måten innarbeides kvalitetsarbeidet i hele organisasjonen. Hva er bærekraftig kvalitet ?

Det er utfordrende å definere kvalitet. Et solid sett med grunnverdier er viktig, det samme er høye etiske standarder. Mange har også sterke moralske overbevisninger og er svært disiplinerte. Under finner du kvaliteter som ofte går igjen hos dyktige ledere. For det er nettopp gjennom disse brytningene eller forhandlingene at en felles forståelse av kvalitet etablerer seg – og det er denne felles forståelsen som danner grunnlaget for vurderingen av hva som er godt og hva som er mindre godt innen kunst og kultur.


Alle vet hva det er , men vi har stooore problemer med å forklare hva det faktisk betyr. I mitt hode er kvalitet den gode følelsen man får når noe bare funker. Da handler det om hvor vidt og hvordan kunst har en virkning på betrakteren, i dette tilfellet kritikeren, forteller Jonvik. Selv om kritikere er opptatt av hva kvalitet er , hva som ligger bak begrepet så å si, er det ingen som mener at begrepet er til særlig nytte i. Dagens kunder stiller stadig større krav. Selv om det finnes individuelle forskjeller, er det en rekke kvaliteter som ofte kjennetegner dyktige ledere.


Michael Hammer(som er guru innen process re-enginering) kom opp med frasen Fast, Right,Cheap and Easy for å beskrive hva disse kundene krever og trenger. Dagenskunder ønsker produkter til lav pris, med høy kvalitet , levert til riktigtid uten ekstra bry både før og etter anskaffelsen. I Helsedirektoratets strategi for kvalitetsforbedring av Sosial- og helsetjensten – …og bedre skal det bli – heter det Tjenester av god kvalitet er virkningsfulle, er trygge og sikre, involverer brukerne og gir dem innflytelse, er samordnet og preget av kontinuitet, utnytter ressursene på en god måte, og er tilgjengelig og. Er dette en vurderingskategori som alltid har vært der? Har den alltid hatt den betydning den har i dag?


Og hva er i så fall begrepets egentlige gehalt? Hos Levi’s synes dette å være ganske klart: Buksene er robuste, de har kvalitet , og derfor er de paradoksalt nok, alltid på moten. Spørsmålet blir heller ikke lettere å svare på siden vi forbrukere legger ulikt innhold i begrepet kvalitet.

La meg først gjengi definisjonen på kvalitet. På bedriftsnivå handler det altså om hvordan produkt eller tjeneste tilfredsstiller kundens krav. Et kvalitetssystem kan beskrives som alle de aktiviteter du utfører for å sikre god kvalitet i varer og tjenester du leverer. Kort sagt, det du gjør hver dag for å levere enda litt bedre, – satt i system.


Og det er vel dette vi er ute etter når vi snakker om kvalitet i litteratur? Noe som virker på forfatterens (og dermed på leserens) dypeste nivå. Jo, hva skulle poenget ellers være? Og samtidig er det tilsynelatende vanskeligere enn før å skille mellom det ene og det andre.


Utdanningskvalitet blir til i møtet mellom studenter og undervisere, mellom undervisere, og studentene imellom. Skal utdanningskvaliteten løftes, er det nettopp her det er behov for endring. Regjeringen har derfor lagt fram Meld.


Kultur for kvalitet i høyere utdanning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg