mandag 21. september 2015

Barns motoriske utvikling

Barn utvikler seg i forskjellig tempo og det kan være store variasjoner i når de minste når forskjellige milepæler som å sitte, krabbe og gå. Dette har blant annet sammenheng med hjernens modning og utvikling , og med barnets muligheter for lek og fysisk utfoldelse. Spedbarn bør ligge på magen flere ganger hver dag, og når babyen blir større bør den få mulighet til å leke og bevege. For hvis du tror at barnets motoriske utvikling skjer helt naturlig gjennom hvert alderstrinn, skal du vite at dette ikke er den fulle fasiten. Hvor raskt barnet lærer å gå, hoppe, sykle eller tegne, er nemlig i stor grad avhengig av hva du som forelder tillater barnet å gjøre i hverdagen.


Barns motoriske utvikling

Dokumentaren gir en innføring i sentrale motoriske utviklingstrekk i barnets første leveår. Film om barns motoriske utvikling , 0-måneder Karen Klepsvik, høgskolelektor, AL-Idrettsseksjonen, Høgskulen på Vestlandet, nærregion Bergen Oppdatert 15. Ved å ta av lyden på filmen kan elever og studenter trene seg på å beskrive barnets bevegelser.


Alle barn følger i bunn og grunn den samme motorisk utviklingen med noen individuelle forskjeller. Noen barn er tidlig ute med å nå sine milepæler mens andre er noe sent utviklet. Ved større studier av barnets motoriske utvikling kan man se et gjennomgående mønster der hovedparten har samme motoriske mønster tilsvarende deres alder. Det er store forskjeller i barns utvikling , og det som er typisk for ett barn , trenger ikke å være det for et annet.


Barns motoriske utvikling

Allikevel har vi noen forventninger til hva som skjer på de ulike utviklingsområdene og aldersnivåene. Som barne- og ungdomsarbeider skal du ha kunnskap om barns utvikling og barns funksjonsnivå. Dette er viktig for å kunne være en god omsorgsperson som kan støtte. Ingen barn vil lære seg å gå før det har lært å stå.


Men tidspunktet for når man behersker disse ferdighetene, varierer enormt. Aldersangivelsene for når barnet behersker de angitte milepælene nedenfor, må derfor tas med en stor klype salt. Motorisk utvikling og fysisk aktivitet. Hos barn med motoriske problemer har man forsøkt å intervenere. Tiltakene har stort sett dreid seg om en eller annen form for trening.


Mange ulike metoder er tatt i bruk. Selv om det ser ut til at mange av disse metodene har en viss effekt, er det ikke dokumentert hva som forårsaker denne effekten. Barnets utvikling går i mer eller mindre definerte faser hvor egenskaper erverves i kronologisk rekkefølge.


Vi trenger nye dyktige medarbeidere som skal bidra i instituttets oppfølging av Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet, og vi lyser ut flere stillinger knyttet til fagområdene mat og h. Dette er en film som handler om barns motoriske læring og utvikling fra 1- år. Den viser utviklingen av de grunnleggende motoriske ferdighetene som å gå, løpe, hoppe, kaste, klatre og hinke. Barns motoriske utvikling 0-15mnd Senter for nye medier. Unsubscribe from Senter for nye medier?


Barns motoriske utvikling

De første beskrivelsene av motorisk utvikling var dagboknotater av forskere som beskrev sine egne barns utvikling. Felles for foreldreforskerne var oppdagelsen av at det var stor variasjon mellom jevnaldrende barn for når de lærte seg milepæler som å sitte, krabbe, stå og gå. Barns utvikling Enebakk helsestasjon har barnefysioterapauter, de jobber i uken på helsestasjonen.


Ta kontakt med helsestasjonen eller helsesykepleier hvis du ønsker time til barnet ditt. Barn er like individuelt forskjellige som voksne, så det finnes ingen fasit som gjelder for alle barns utvikling. Og dette er heller ingen konkurranse. Husk at det er stor variasjon og bredde i barnas normale utvikling. Noen vil være litt tidligere ute – andre litt seinere enn gjennomsnittet.


Barns motoriske utvikling

En film som gir en innføring i sentrale motoriske utviklingstrekk det første leveåret fra 0-måneder. At barn liker å samle, henger sammen med den intellektuelle utviklingen. Nå er de i stand til å sammenlikne flere ting og ordne og systematisere dem etter bestemte prinsipper. I skolealderen har barna god kroppsbeherskelse og utnytter den i leker som krever motoriske ferdigheter. Et barn som er år er størst i barnehagen, og stolt over alt det kan.


Utvikling til barn på år er godt motorikk, og femåringen behersker også lagidrett. Hvis en handling blir strengt straffet den ene dagen og møtt med et smil den andre, blir barnet forvirret, og den moralske utviklingen blir hemmet. Det er viktig for barnets utvikling at det ikke blir møtt med motstridende holdninger.


I de første barneårene mangler barn psykiske forutsetninger for å handle moralsk i egentlig forstand.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg