mandag 25. desember 2017

Barn med add

Noen barn har god nytte av medisinsk behandling, og primærlegen kan være den som følger opp behandlingen etter at spesialisten har satt den igang. Hvordan går det med ADD - barn ? Før i tiden gikk det ikke så bra med dem, ikke minst fordi omgivelsene ikke forstod hva som var i veien. I så fall, la meg dele noen tanker med deg som er basert delvis på fagliteraturen og delvis på min erfaring med å diagnostisere barn og veilede foreldre, barnehageansatte og lærere i forhold til dette.


Denne oppgaven handler om barn med diagnosen ADD , deres læringsstiler og opplæringssituasjon etter Dunn og Dunns læringsstilmodell og deres læringsutbytte av opplæring. Undersøkelser viser at 2- av barn i hvert årskull har ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder).

Men ADD er ikke en lidelse som bare knyttes til tidlige år. Når kravene hardner, er vår erfaring at de med ADD -symptomer faller mer og mer ut. Ofte blir karakterene på videregående skole gradvis dårligere.


Barn med ADD -vansker kan streve med strategisk arbei som forutsetter evnen til å: ha strategisk tenkning som en intensjon. Mestringsfølelse er viktig for barn og unge med ADHD-problematikk og artikkelen ser på hvordan man kan snu uønsket atferd til ønsket atferd. Derfor lurer jeg på om det er noen andre som har erfaringer med barn og ADD. Jeg har lest at kosthold kan gjøre godt, særlig glutenfritt.


Men det er vanskelig og få i han mat i utgangspunktet.

Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? Han henger så langt bak de andre i klassen. Symptomer og tegn på ADHD deles i to hovedtyper. Det er utrolig frustrerende å se på!


Den ene er uoppmerksomhet, som kan være at man ikke klarer å fokusere på detaljer, ikke ser ut til å høre etter, og ofte mister ting. Den andre er hyperaktiv atferd og impulsivitet, som kan være uro, at man ofte forlater pulten sin i timen, har vanskelig for å være stille, avbryter andre og har problemer med å vente på tur. Man tenker av og til alt for mange tanker på en gang, og ingen av dem vil feste seg. Han glemmer skolebøker, husker ikke mattestykkene klassen gjennomgikk i går, og hisser seg opp over småting når man er sammen med kameratene sine. Han har svårt med arbetsminnet och svårt att ställa om mellan lektioner och tappar lätt tråden.


Jag tror att skolan har lättare för att hjälpa barn med Adhd än barn med ADD , som är svårare att ta på, säger Marie. For barn med ADHD kan det å gå tilbake og rette feil være svært demotiverende, sørg for nye oppgaver der du ber barnet om å passe ekstra på å gjøre korrekt det som var feil i tidligere arbeid. Barn med ADHD har ofte store motivasjonsproblemer når det gjelder skolearbeid. Mange barn med ADHD har hørt ordet nei så ofte at de ikke lenger legger merke til det før det har blitt sagt gjentatte ganger.


Bare tegne med fargestifter på papir, er du snill. De områdene av hjernen som regulerer oppmerksomhet, planlegging og kontroll over muskelapparatet synes å være mindre aktivt blant barn med ADHD. I tillegg ser det ut til at både barn og voksne med ADHD har lavere mengder med dopamin i hjernen.


Dopamin er et signalstoff i hjernen som har mange viktige funksjoner. Barn med add kan dessutom ha problem med motoriken, vilket kan innebära problem med att lära sig simma och cykla.

Add -symptomen kan medföra dålig självkänsla och dåligt självförtroende. Speciellt barn med add verkar också i högre grad än andra drabbas av störningar som depression, ångest och självdestruktivt beteende. Barn med adhd och add är sinsemellan olika men har ändå ofta vissa drag gemensamma. Dit hör att de har svårt att koncentrera sig, att vara uppmärksamma och att hålla information aktiv i arbetsminnet och använda sig av den informationen för att guida sitt beteende.


En del barn är långsamma och passiva, som vid add. For barn og ungdom med konsentrasjon- og oppmerksomhetsproblemer kan det være nødvendig med utredninger i helsevesenet for å stille diagnose, og PPT-OT bidrar ofte ift vurderinger av ulike typer behov i skolesammenheng. Vansker med oppmerksomhet og konsentrasjon kan ha ulike årsaker.


I vissa fall kan barn som tycker om att lära sig utveckla en känsla av rädsla när de ställs inför strukturerat eller planerade arbete, särskilt långa eller aktiviteter i grupp som kräver större fokus, även om de verkligen förstår ämnet. Barn med ADD kan löpa större risk för akademiska misslyckanden och att sluta skolan tidigt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg