onsdag 13. desember 2017

Steke fisk i ovn

Direkte fra eget lager til lavpris. Kjøp Ovn hos WhiteAway. Steke fisken ferdig i ovnen. Om du vil ha stekeskorpe, men er redd for at fisken blir helt tørr ved å steke den ferdig i stekepannen er det lurt bruke ovnen til å avslutte prosessen.


Det gjelder særlig for tykkere fiskestykker. Legg fisk , som du først har stekt , i en smurt ildfast form.

Har du mange gjester kan du steke fisken nesten ferdig i pannen, legge stykkene på et stekebrett og sette brettet inn i ovnen 5-minutter før servering. Fisk blir fort ferdig, og bruker alt fra - minutter. Siden tiden avhenger av steketemperatur og individuelle forskjeller på stekeovner, vil det variere fra ovn til ovn.


Sikkert gamle fordommer, men all fisk , kylling og svin skal være stekt helt gjennom. Biff derimot, er noe annet, og til dels lam. Men uansett er foliebaking i ovn utrolig lettvint og god mat so alltid faller i smak. Så nå tar jeg utgangspunkt i anbefalingene her, – men legger til 8-minutter i ovnen.


Samtidig er laks en fet fisk som er lettere for mange å tilberede enn hvit fisk fordi det skal mer til før den blir tørr.

Bruk steketermometer, råder Erik O. Storm som er kjøkkensjef hos Georg A. Nilsen, Oslos eldste fiskeforretning. Han anbefaler alltid bruk av steketermometer på fisk , på samme måte som med kjøtt. Legges i kaldt, lettsaltet vann og bringes til kokepunktet. Trekkes rett under kokepunktet i minutter for en fisk på ½-kg, avkjøles i vannet.


Torsk og bacon er en god kombinasjon og med potetmos med vårløk, som irske champ-poteter vi serverer her er, kan du virkelig glede deg til middagen i dag! Vi har i denne retten valgt å steke baconet i ovnen i stedet for i panne. Dermed unngår du baconlukt i hele rommet, samtidig som du kan bruke steketiden til andre ting. Kvardagen er i gang og middagane skal på bordet etter en lang dag på jobb.


Da er det heilt topp med såkalte kvardagsmiddager som både er raske, enkle, næringsrike og mettande. Laks i form med grønnsaker og fløte er en slik middag, den er så simpel, men samtidig veldig god. Jeg pleier bare å legge laksefilten i en ildfast form, krydre med sitronpepper og steke den på 2grader i ca. Hvis du er usikker på om den er det, kan du ta den ut av ovnen og skjøre litt i fileten der den er på det tykkeste).


All fisk bør stekes på 1grader. Melange er supert å steke fisk i fordi fargen indikerer hvilken temperatur fettstoffet holder. Når fargen på Melange er lys gyllenbrun, holder pannen 1grader og fisken kan legges i panna, forklarer Erik.


Med mange gjester rundt middagsbordet, er hel laks i ovn en super måte å tilberede laks på.

Ikke bare ser det flott ut, men fiskekjøttet holder seg også saftig og godt når laksen bakes med skinnet på. I denne oppskriften kan du også bruke hel ørret. Kjetils beste ørret i ovn. Her er oppskriften. Få resten av familien på kroken med denne ovnsbakte torskeretten – noe av det enkleste du kan lage, samtidig som det smaker fabelaktig.


Jeg har en fin ørretfilet i kjøleskapet som jeg skal ha til middag i dag. Jeg tenkte at jeg skulle tilbrede den i ovnen , men vet ikke helt hvordan. Jeg vil ikke lage den i pose tror jeg, for jeg vil ha den stekt og ikke kokt på en måte.


Skal jeg bruke en ildfast form da kanskje, men skal jeg putt. Eg er stort fan av mat som lager seg sjølv i ovnen , ulike laksemiddager er perfekt til dette. Idag er det på tide å dele en middagsrett som står på bordet vårt kvar einaste veke – her er alt stekt i ovnen og ferdig på samme tid.


Nemt, hurtigt og sundere: At tilberede fisk i ovnen er der ikke så mange ben i! Ovnbagte retter er perfekte for alle os, der godt kunne bruge, at døgnet var et par timer længere. Når du har forberedt din ovnbagte ret, passer den nemlig helt sig selv, mens du i stedet kan bruge tiden på andre praktiske gøremål.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg