tirsdag 19. desember 2017

Ultralyd uke 6 hjerteaktivitet

Gynekologen sa at det hendte det kunne være hjerteaktivitet uten at man klarte å se det fordi fosteret er så lite. Men det han reagerte mest på var størrelsen. Var du nøyaktig uker , eller litt mer?


Hjerteaktivitet vil ofte kunne ses når embryoet måler 2mm som tilsvarer 5- uker (CRL = Crown-Rump-Length = Hode-Rumpe-Lengde). Hjertet begynner å slå med en frekvens mellom – 1slag per minutt. I - av tilfellene kan det være vanskelig å se hjerteaktivitet når embryoet måler mellom og 4mm, til tross for levende embryo.

Jeg skal på ul nå i slutten av mnd og vil da være uker. Har lest litt forskjellig og ser at det varierer veldig fra hvilken uke man har sett det, så bare lurer. Jeg var også på ul i uke og hørte heller ingen hjertely og fikk beskjed om å komme tilbake etter uker , ( nervepirrende uker ) Og da hørte vi hjertelyden godt! Poden var også litt mindre enn det han skulle, helt til uke faktisk. Uke -7: Ultralyd i svangerskapsuke -kan vise om fosteret lever (hjertet slår) og om det er et eller flere fostre.


Da har jeg vært på ultralyd. Ikke bare et bankende hjerte der, men 2. Hun satt meg tilbake fra uker til ,uke. Ser ikke begge på ultralydbilde her, bare plommesekken og et foster.

Vi tok ultralyd i uke pga IVF. De må ta innvendig ul for å se noe så tidlig. Var på ultralyd for ti dager siden og da var det bare en liten flekk, nå var den mye større og plommesekken var veldig synlig.


Det er nok en MA, og jeg skal tilbake i neste uke for å konstantere om det er tilfellet. Sv: Ultralyd i uke (?) Hei igjen! Ikke store saken, men hjerte banket som bare dèt! Hadde spart meg for mye bekymring hvis jeg hadde vært forrige ukes ultralyd foruten!


Vi skal tilbake igjen i juni, gleder meg allerede! Dog sier arbeidsgruppen at tidlig ultralyd kan gjøre det lettere å avdekke risiko for kromosomavvik (eks. Down syndrom) og tidlig påvise tvillinger.


I første tredel av svangerskapet gjøres transvaginal ultralyd. Ved rutinekontrollen i 18. Dere som har hatt det har dere kunn hatt positiv prøve og HCG og så abbort eller har det vært bra liv på ultralyd ? Hvor mange opplever spontanabort etter dette?


Ultralydundersøkelser som foretas i starten av svangerskapet kalles tidlig ultralyd. Du kan ta den første ultralyden når fosteret er -uker gammelt. Da kan vi se hjerteaktivitet , antall foster og beregne hvor langt du er på vei. Alle mistanker om avvik henvises videre til sykehuset.


Jeg tror nok det er litt forskjellig hvor tidlig man kan se hjerteaktivitet på ultralyd (UL), men jeg har aldri tidligere hørt om at noen har sett hjerteaktivitet i uke 3-4.

Da så gynekologen kun en fostersekk, med antydning til noe inni. Vært til ultralyd da det ikke stemte med siste mens. De mener jeg er i uke 5- foster er på 6mm. De har ikke funnet noe hjerteaktivitet og usikre om det kan være en sponatn abort,blør ikke. De første ukene kalles 1. Når vi snakker om tidligultralyd mener vi undersøkelser i de første ukene av svangerskapet.


Hva vi kan se i uke – 7. Vi kan tidlig i svangerskapet benytte ultralyd til å bekrefte graviditet og til å vise utviklingen av fosteret i livmoren. For noen er det viktig og tidligst mulig få svangerskapet konstatert. Allerede fra uke -kan vi gjøre ultralyd å se om hjertet slår.


Denne undersøkelsen kaller mange for tidlig ultralyd. Gravi uker på vei. Jeg tok abort for uker siden og har enda ikke fått mensen tilbake.


Jeg var på innvendig UL det jeg trodde var rett over uker i forrige uke. Gyn sa at hun mente jeg var nesten (dager mindre enn jeg trodde). Alt så i utgangspunktet fint ut, men gynekologen fant ikke hjerteaktivitet.


Vår erfaring er at små barn under 5- år ikke har forståelse eller glede av ultralyd undersøkelsen. Lurer du på hvor mange uker gravid du er? Registrer første dag i siste menstruasjon på denne siden.


D (dimensjonal) ultralyd er lydbølger som sendes inn i kroppen fra et lydhode.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg