fredag 1. desember 2017

Oppblåst mensen

Oppblåst mage og vondt i magen er en vanlig plage ved menstruasjon. Luft i magen og diaré ved mensen er plagsomt, men ufarlig. Det er imidlertid mulig å få bukt med plagene. Mensen påvirker oss kvinner forskjellig.


Noen merker knapt en eneste plage, mens andre rett og slett blir deprimerte. Noen ting går derimot igjen hos mange kvinner. Du opplever kanskje å bli oppblåst , og kanskje du også merker at du veier litt mer i dagene før mensen fordi kroppen binder vann? Bli kvitt oppblåst mage Føler du deg oppblåst og har magesmerter? Ikke fortvil, det er mye du kan gjøre selv.


Her ser du hva du bør spise og gjøre for å unngå oppblåst mage. Nødhjelp mot oppblåst mage - Et godt tips når du først er oppblåst er å drikke et glass vann med en teskje eplesidereddik og saften av en halv sitron i, sier Ebeltoft. Bevegelse skal også hjelpe. Gå en tur eller gjør enkle øvelser hjemme, som å ta beina opp mot magen og sykle i løse luften. Premenstruelt syndrom (PMS) oppstår en til to uker før menstruasjon og kan gi varierende plager.


Hos noen kvinner er plagene så beskjedne at de knapt merkes, mens andre opplever symptomene som en stor belastning. Behandling og livsstilsendring kan hjelpe. For noen kvinner er dette bare en irritasjonskilde, for andre oppleves dette som en stor plage.


Jeg slet mye med ballongmage før og måtte alltid stesse med hva jeg skulle ha på meg for å skjule det. I tillegg er det jo vondt og du føler deg ganske usexy. I dag blir jeg så og si aldri oppblåst lenger og det er så deilig! Selv om oppblåsthet kan skyldes at man er gravid må vi som oftest legge skylden på den maten vi spiser. Uansett årsak så kan det medføre smerter i magen.


Alle som har hatt små barn med luft i magen vet det. Hvis mensen ikke kommer til tiden kan det bety at du har blitt gravi men det trenger ikke å være grunnen. Noen ganger skjer det uten at det er noen spesiell grunn. Prat med foreldrene dine, helsesykepleier eller lege om mensen blir borte i lengre tid. Hei:) jeg sliter også med veldig oppblåst mage rett før mensen pleier å komme, et den tiden jeg føler mest uvel i løpet av en mnd.


Tørr ikke å vise meg frem i smaleklær selv. Som du sier, man ser høy gravid ut! Irriterende når man egentlig er slank:). Men resten av dagen ser jeg feit ut, dette er vondt og flaut, ser så kjukk ut.


Hva kan dette komme av? Alle pasientinformasjonene er basert på artikler skrevet for leger i Norsk Elektronisk Legehåndbok (NEL) og forfattet av NEL-redaksjonens leger, med mindre annet er oppgitt. Jeg har hatt mensen i rundt to år. Denne perioden hadde jeg igjen alle symptomer - alle!


Fikk mensen på ikm. Det har blødd godt, men likevel mindre enn normalt, og den var to-tre dager kortere enn normalt også. Men fremdeles har jeg kjempeømme bryst, er oppblåst og har murringer i magen. SVAR: Hei jente år.


Man kan også få ømme bryster og hodepine. Hos de fleste kvinner er menstruasjonen nokså regelmessig. Den kommer med til dagers mellomrom, men mellomrommene kan variere med noen dager fra gang til gang. De store blødningene gav seg etter dager, men det kommer fortsatt litt slimet blod. Ikke mye utflod utenom dette og synes ikke det lukter noe spesielt.


Er litt oppblåst og kjenner litt murring i underlivet, men sliter for tiden med magekatarr og irritert tykktarm så jeg tror disse plagene kommer fra dette. Jeg kjenner at jeg får mensen hvert øyeblikk og jeg vet at det er vanlig å gå opp noen kilo før den. De fleste kvinner vil flere ganger i løpet av livet oppleve pms-plager, det vil si en kombinasjon av symptomer som kramper, ømme bryster, hodepine, vondt i ryggen, oppblåst mage, humørsvingninger, lett depresjon og forandringer i hud og hår.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg