mandag 26. oktober 2015

Student gravid

Rask og trygg leveranse. Billig, sikker og rask graviditetstest. Kjøp nå, test deg hjemme. Som gravid student er det mye informasjon å sette seg inn i når det gjelder både økonomi og studier.


Her er en oversikt over det du kan få av økonomisk støtte som gravid student.

Du kan få foreldrestipend i inntil uker, i uker før fødselen og uker etter. Foreldrestipendet tilsvarer basisstøtten, og hele beløpet blir gitt som stipend. Har du rett til forsørgerstipen blir stipendet større. Reglene for permisjon og permisjonspenger er ikke enkle – det er en jungel der ute! Husk, dere skal ikke lide noen nød selv om dere ikke var i arbeid da dere ble gravide.


Les her om hvilke støtteordninger og rettigheter man har som gravid student. Vi har her samlet praktisk informasjon og litt om økonomiske rettigheter ved fødsel og permisjon.

Ta gjerne kontakt med studentrådgiveren på ditt studiested hvis du har flere spørsmål eller ønsker en samtale. Det kan føles overveldende å holde styr på alle stønadene du kan ha krav på i denne perioden, derfor har vi satt opp en komplett oversikt til deg som er student og som venter barn under utdannelsesløpet. Maria Lund (30) er student ved Høgskolen i Oslo og Akershus, der hun har fullført bachelor i maskiningeniør og skal starte på master i bygg. Maria og samboeren Christian har to barn, Henrik (2) og Julie (1). Hun var gravid student med begge, mens samboer jobbet fulltid.


Men dersom du er student og din samboer eller ektefelle mottar foreldrepenger fra NAV, vil dette påvirke om du får foreldrestipend fra Lånekassen. Får din samboer mer enn prosent foreldrepenger fra Nav, kan det føre til reduksjon eller tap av foreldrestipend i denne perioden. Hvis du som er eller planlegger å bli gravid ikke ønsker å informere leder på tidlig stadium, kan du kontakte bedriftshelsetjenesten for samtale og rådgiving.


Mor melder seg opp som student med minst progresjon. Stilles ikke krav at mor verken møter eller står på eksamen). Mens far har sine uker med foreldrepenger kan han fortsette å studere, dersom han er student , eller kan bare ta helt fri og kose seg med familien. Høy kvalitet og 9 nøyaktige med anonym og rask levering. Les mer om vår bruk av informasjonskapsler.


Du kan fortsette å bruke nettsiden som normalt dersom du godtar dette. Jeg har noen spørsmål som jeg lurer veldig på.

Mai samme år skal jeg sammen med en medstudent levere avsluttende masteroppgave. Jeg er gravid og er student på 1. Har egentlig ikke lyst å ta pause fra utdanningen. Samboer jobber 1. Hva skal jeg leve av? Og hva gjør jeg med studiene?


Dette er spørmål som dukker opp. Vi skal prøve å gjøre meg gravid i høst. Denne høsten skal jeg også begynne på vernepleier utdanningen min.


Hvis vi er heldige, og det klaffer på første forsøk, blir vi foreldre neste sommer mens jeg har sommerferie. Planen er at far skal ta ett år permisjon mens jeg skal fortsette på skolen. Jeg hadde en studentstilling hos en bedrift der jeg jobbet ca. Da jeg ble gravid spurte jeg sjefen om ikke jeg kunne jobbe 1 frem til permisjon (planen var at jeg skulle over i en 1 stilling etter studiene uansett).


Jeg prøver å bli gravid , men har lyst til å begynne å studere til høsten. Planen min er å gå frem til jul, for så å ta 1-års permisjon, for å fortsette igjen der jeg slapp. Framtidens yrker: Bærekraftsleder – En bærekraftsleder pusher bedriften til å innfri bærekraftmålene. Du må kunne noe om energipolitikk, du må vite hva som bidrar til klimaendringene og kjenne til dilemmaene vi står overfor – og du må være løsningsorientert, sier professor i statsvitenskap Oluf Langhelle ved Universitetet i Stavanger.


Lurer på mine økonomiske rettigheter som gravid student. Hvilke rettigheter har jeg? Har jeg krav på støtte fra NAV?


Hvor mye kan en få fra NAV hvis en blir gravid mens en er student ? Hvis du er heltidsstudent så oppfyller du ikke dette kravet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg