tirsdag 20. oktober 2015

Strikking blogg

Tora Berger sin blogg om strikking. Kjekkasnisselue fra boka Klompelompes jul. Snart er jula her, og akkurat nå gleder jeg meg til noen litt roligere dager. Tante er Fortsatt Gal!


Trenger du inspirasjon når det gjelder strikking ? Da er det bare å scrolle seg nedover.

Takk til alle dere som har følgt meg på strikkepinnen. Alle disse luene heter SFA lua. Innhold og ytringer publisert på denne bloggen er bloggerens personlige ansvar. All bruk av bilder, tekst, lydfiler eller video fra bloggen må avtales med eieren av bloggen. Egmont Publishing AS.


Som i oppskriften finner du forklaring på garnstudio, men jeg søkte også på. Der kom jeg over flere videoer og ikke bare innen strikking men også hekling. Maskene står godt egentlig godt forklart i oppskriften, men jeg er en person som lærer bedre ved å se og gjøre enn å lese.


Jeg får mange hendvendelser på genserne og vottene jeg strikker og deler bildene av på Instagram.

Den gule Riddari genseren på bildet over, har blitt en hele Norge “vil ha” genser. Mailboksen min har blitt fylt opp med spørsmål om mønster, garntype, fargekoder med mer, å nå ser jeg bilder av den overalt. Jeg lager også mønster som selges på Ravelry og Strikkoteket. Det finnes flere varianter, men dette er til nå, den metoden jeg liker best til enkle stolper.


Mange fine gaver ligger hvertfall klare her nå…enten til venner…eller til premier på blogg …Hva vet jeg? D Liker du å strikke? Hvis du ikke fikk med de morgeninnlegget min, så finner du det her: “Hvis lyset går.


Velkommen til Tusen Ideer sitt første innlegg! Strikker du på frihånd eller etter mønster? I dette innlegget skal dere bli bedre kjent med oss og hva vi driver med. En blogg for strikkere Vi har bestemt oss for å satse på en blogg der strikkere kan få inspirasjon og lese spennende innlegg omhandlende strikking , hekling og brodering. På lørdag feiret vi års dagen til min eldste datter.


Jeg har jobbet i flere uker for å få til en overraskelsefest til henne. Utrolig mange biter som måtte falle på plass, men med god hjelp fra min datters venner og hennes søsken ble det en kjempefin fest. Det er enkelt å lage, og utrolig fint – og det er egentlig bare fargene som gjør at det er fint. Fargene – og gjentakelse av farger, eller faktisk å ikke gjenta farger i det hele tatt, men for eksempel la dem gli over i hverandre, som på de fleste eksemplene på bildet under her.


Jeg går på med godt mot og gir full gass – helt til jeg er nesten ferdig med arm eller noe sånt, da er det plutselig ekte dritt, og jeg strikker ikke ei eneste maske på ukesvis, kanskje tilogmed på flere måneder, før jeg brått får ånden igjen og fullfører. I alle år siden jeg gikk i ungdomsskolen (og det er lenge siden), har jeg drevet med strikking. Jeg har begynt å strikke litt igjen og er fornøyd med det jeg har strikket så langt.

Jeg begynte vel da jeg gikk i 8. Så langt har jeg strikket en del rosa lapper også har jeg strikket en lilla lapp, en blå lapp og en rød lapp. Planen er at jeg skal lage meg en nytt teppe av alle lappene som jeg strikker. Bestemors blogg tirsdag 23. Jeg har startet året med strikking av kluter og igjen er det kluter fra denne boken.


Nytt tantebarn er på vei og jeg har prøvd meg på et nytt strikkapledd til baby. Det ble veldig fint, ser avansert ut, men er kjempelett! Ta også gjerne en titt i min nettbutikk hvor jeg selger eget garn, mønster, pinne og forskjellig utstyr og tilbehør til dine prosjekter.


Er helt med på at strikking er terapi, med mindre det gjør vondt verre for meg selv, etter diverse sykdommer, behandlinger, operasjoner og senskader. Det gjør absolutt godt for psyken, men når kroppen skriker i smerter etter en snau halvtime, er det både demotiverende og ikke minst frustrerende å ikke kunne opprettholde sin kjære hobby. ULLstjernevott er en etterligning av en vakker men gammel og helt utslitt vott fra fillehaugen på Sjølingstad Uldvarefabrik.


Votten skiller seg ut med et litt uvanlig stjernemønster og at den er rett i fasongen, altså uten tommelkile.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg