fredag 9. oktober 2015

Hva er godt arbeidsmiljø

Hva er godt arbeidsmiljø

Ta kontakt med verneombudet hvis du er usikker på hva du bør gjøre. Den gode fellesskapsfølelsen - vi-følelsen, er et viktig kjennetegn på et sunt og godt arbeidsmiljø. Snakk med folk, ikke om folk. God kommunikasjon er helt essensielt for å skape et godt arbeidsmiljø.


Hva er godt arbeidsmiljø

Det er viktig at alle forstår hva som forventes av dem, og at man oppklarer alle som kan være uklart eller om noen opplever problemer. Nøkkelen til god kommunikasjon på arbeidsplassen er derfor å være så tydelig som mulig og direkte. Hva kjennetegner et godt arbeidsmiljø ? Et godt arbeidsmiljø gir blant annet et lavere sykefravær.


Eldre forskning viser at sosial støtte fra kolleger er en viktig buffer mot stress, sykdom og overbelastning. Gode og støttende kolleger gjør at man takler større utfordringer. Høy kontroll over egen arbeidssituasjon og en rettferdig leder, er viktig for både motivasjon og helse.


Rollekonflikter er på den andre siden en viktig årsak til psykisk uhelse. Vi har spurt Stein Knardahl ved STAMI, om hva som inngår i et godt psykososialt arbeidsmiljø - og hvorfor det er så viktig. Han mener et godt arbeidsmiljø handler om hvordan vi jobber - og er ikke i tvil om at det er lønnsomt å ha fokus på dette. Organisasjonsteorier og arbeidsmiljø. Hvis vi tar utgangspunkt i hva vi mener kjennetegner et godt arbeidsmiljø i dagens samfunn, kan vi diskutere dette opp mot ulike organisasjonsteorier, og dessuten se på hvordan synet på arbeid og produksjon har endret seg gjennom ulike tidsepoker.


Vi er også avhengig av et godt arbeidsmiljø for å kunne jobbe produktivt, trives og oppnå et lavt sykefravær. Her har du noen konkrete tips til hvordan du og dere kan oppnå et bedre arbeidsmiljø. Utdanningsforbundet engasjerer seg sterkt i arbeidet med medlemmenes arbeidsmiljø. Gode rammevilkår er også en viktig faktor for profesjonell yrkesutøvelse. Arbeidsmiljø er forholdene for arbeidstakerne på en arbeidsplass, særlig de fysiske, vernetekniske, yrkeshygieniske og velferdsmessige forholdene.


Hva er godt arbeidsmiljø

Det er arbeidsgiveren som i henhold til arbeidsmiljøloven skal sørge for at arbeidstakernes sikkerhet, helse og velferd blir ivaretatt på alle plan i virksomheten. Et arbeidsmiljø består både av fysiske faktorer og psykiske faktorer. Verken fredagskaffe eller fruktkurv er avgjørende for et godt arbeidsmiljø. Derimot handler arbeidsmiljøet om selve arbeidet og hvordan det blir organisert, planlagt og gjennomført.


Arbeidsmiljøet påvirker både helsa og engasjementet, mens også resultater og produktivitet. Derfor er det viktig å ta arbeidsmiljøet på alvor. Hvorfor bør du som leder være opptatt av et godt psykososialt arbeidsmiljø ? Psykiske plager er en stadig økende årsak til fravær på norske arbeidsplasser.


Hva er godt arbeidsmiljø

En stor svensk Jobbhelseundersøkelse fant nylig at så mange som million svensker opplever psykisk ubehag knyttet til det å skulle gå på jobb, en eller flere ganger i måneden. Med arbeidsmiljø mener vi både det fysiske og det psykososiale arbeidsmiljøet. Lov om arbeidsmiljø , arbeidstid og stillingsvern m. I blant kommer det meldinger og rapporter om at visse yrkesgrupper er spesielt utsatt.


Det kan være lokale konflikter og dårlige ledere enkelte steder som kan forårsake dette. Men generelt er det slik at psykososialt arbeidsmiljø er viktig for alle som arbeider, og kan gi uheldige konsekvenser for alle arbeidstakere dersom det ikke er godt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg