torsdag 8. oktober 2015

Sovner ved brystet

Gi eller motta råd om amming, flaskemating eller barnemat. Her møter du andre kvinner som har erfaring med amming eller har gitt barnet flaske. Mer melk med melkekompresjoner.


Melkekompresjon betyr å klemme sammen brystet for å øke melkestrømmen. Det er en teknikk du kan bruke når du skal øke melkeproduksjonen, hjelpe et sugesvakt barn, eller et barn som sovner ved brystet. Vær varsom-plakatens retningslinjer for god presseskikk. I går opplevde jeg for første gang trøbbel med ammingen,han sovnet etter 7-min,jeg prøvde å lokke ham til å åpne munnen men nei,la han da nemen han våknet etter ca min og skrek,la han til brystet igjen og det samme skjedde,slik holdt vi på fra 14.


Hadde vært greit hvis han sovnet etter første amming, men jeg må ut med puppen 4-ganger før han til slutt sovner. Han sover da oppå brystet mitt til neste amming. Nå vil jeg prøve å få han til å sovne i egen seng.


Nr hun sovner skifter vi bleier, masserer. Han har ikke kraft nok til f ut melken, gr fort lei og sovner ved brystet. Og da sover han jo ikke s mye fr han blir sulten igjen.


Når vi vet at babyen er ”designet” for å ville ligge ved brystet , og at den får stoffer i morsmelken som gjør den døsig, trygg og i tillegg er god og mett – da er det selvsagt et veldig godt sted å falle i søvn. La barnet kose seg og la det sovne ved brystet. Men til det andre du skriver om at han ofte sovner godt ved det friske brystet. Jeg vet ikke om du mener at han da ligger og sover og fortsatt suger?


Hvis ja, ville jeg sett om han kunne sove videre ved å koble ham fra. Hvis ikke, stimulerer han til økt produksjon. Med en gang du har tømt begge brystene legges barnet til, og det dier fra begge brystene så lenge det vil.


Mange mødre erfarer en helt ny opplevelse fordi barnet dier rolig, lenge, og gjerne sovner ved brystet for første gang siden melken kommer for fult, forklarer Schjelderup. Uff, sovner av under amming om natta! Liggende nattamming : Hender det at dere sovner med.


Blogg › Ammehjelperbloggen Bufret Og hvis teknikken er feil, blir du sår av å amme kun kort tid og da må du ordne på dietaket slik at babyen kan få kose seg ved brystet. Men så var det alle disse rådene da. Noen her som kan hjelpe meg. Min lille jente på snart uker sovner ved puppen etter noen minutter. På dagen er det ikke så farlig, men på natten blir jeg nesten gal.


Hun våkner og er sulten, suger 3-min og sovner. Jeg legger henne og hun våkner etter 5-min og vil ha mer. Sånn holder hun på. Da kobler jeg han fra for å legge til på nytt, men da er det veldig ofte at han bare sovner og ikke er in. Sovner ved brystet.


Unngå å la barnet sovne ved brystet (eller med flaske) eller bli vugget, rugget eller klappet i søvn. Innsovningsforholdene om kvelden og hvis barnet våkner om natten bør være de samme. Slik kan barnet klare å sovne av seg selv igjen uten hjelp. Legg barnet våkent, men søvnig. Typiske hjertelidelser oppfattes ofte mer som ubehag enn som smerte.


Folk som har hatt hjerteinfarkt sier det kan føles som om man har en elefant sittende på brystet , sier hjertespesialisten Jerome Cohen. Symptomer knyttet til hjertelidelser kan også kjennes som ubehag i hals, kjeve, skulder, arm og mageregionen. Det ville jo være mest sannsynlig at du hadde notert deg om du hadde skadet deg såpass at ribben var bristet, men overraskende mange ganger viser det seg at vi brister muskler og ribben for eksempel ved plutselig, kraftig hoste nattestider hvor hendelsen glemmes for man sovner igjen. Det kan være flere årsaker til at du kan oppleve prikking i fingrene.


I de aller fleste tilfellene er dette helt ufarlig, men noen ganger kan det være et symptom på alvorlig sykdom og bør undersøkes av autorisert helseperson.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg