onsdag 22. juli 2015

Stikninger i magen

I alle mine år som jordmor tror jeg ikke jeg har møtt gravide kvinner som IKKE har kjent stikninger i graviditeten – med andre ord: Det er veldig vanlig å kjenne stikninger i magen når du er gravid! Dette betyr magesmertene – etter hvor i magen de sitter. Magesmerter kan komme av så mangt, og det kan avhenge av hvor i magen du har vondt. Jeg er nå i uke og har ekstreme stikninger i magen som går ned i underlivet.


Har hatt dette i noen dager, og må stoppe opp med alt jeg gjør når disse kommer.

Hvis jeg ligger kan jeg ikke strekke ut bena eller røre på meg siden det er så vondt. Får de ofte når jeg har vært på do og tisset. Hodet har festet seg for cirka to uker siden. I noen tilfeller kommer magesmerter egentlig fra organer i brystet eller fra en generell sykdom i kroppen.


Det er imidlertid ikke alltid slik at magesmerter har en organisk årsak. Ikke sjelden kan stress, bekymringer, sjelelige og sosiale problemer lede til ubehag og smerter i magen. Hvor smerten sitter kan ofte si noe om opphavet.


Det begynte på torsdag med stikking nederst på magen på venstre side.

Da trodde jeg at det bare var luft i magen , og fordi jeg hadde litt hard mage. Men fikk gått ordentlig på do og greier på fredag, og ikke hatt noe problem med avføringen etter det. Men stikkingen har ikke gitt seg, den har bare blitt verre. Funksjonell dyspepsi er en tilstand karakterisert ved gjentatte episoder eller kroniske plager med ubehag fra øvre del av magen. En grundig utredning vil ikke avdekke sykelige forandringer verken i magesekk, tarm eller andre organer i bukhulen.


I min første graviditet hadde jeg en del stikninger i magen litt senere i svangerskapet (kanskje mellom uke og 25). Det var ikke noe farlig, men helt normalt. Jeg har dog ikke kjent noe så kraftig som du bekriver denne gangen, men bare litt småstrekninger helt nederst i magen (uker på vei nå).


Er det flere der ute som opplever stikninger nederst i magen ? Er så redd for at det skal gå galt. Kom såklart over en tråd der noen sa at hvis magefølelsen sier at noe er galt så stemmer det for de fleste. Ufarlige årsaker til magesmerter.


Petter Brelin forteller om en rekke vanlige årsaker til smerter i magen : Virus. Plutselig vondt i magen som kan gi kramper, diaré, feber og ubehag som går over etter noen dager, såkalt omgangssyke som er en akutt mage- og tarminfeksjon. Smerte på venstre side av magen bør ikke ignoreres eller overses.


Om noen av disse symptomene oppstår samtidig, er det grunn til bekymring: Konstant smerte. Dette er ikke noe som er begrenset til kun én dag i noen timer.

Vurdering av ubehag i øvre del av magen. Mange opplever stikninger og ubehag nederst i magen og noen må tisse ofte fordi livmoren tar mer plass. Knøttet er nå mm langt, hjertet har begynt å slå og anlegget for organene legges.


Kroppen din prøver å fortelle deg den viktige beskjeden. Kanskje kjennes brystene ømme og kaffe frister plutselig ikke lenger. Smerter nedad på venstre side: kan komme fra tarmen. For eksempel ved forstoppelse og luft i magen. Det kan være smerter nede i magen på den ene eller på begge sider.


Slike stikninger hadde jeg helt fra unnfangelsen nesten og et par uker fremover. Det strålte nedover lysken, rundt limor-området, og ut mot siden av magen. Smerten kan også være lokalisert bare i hals, kjeve, rygg eller øvre del av magen. Smertene er vanligvis sterke og lindres ikke av hvile eller nitroglyserin. Kvalme og brekninger er vanlig.


Noen som har opplevd et kraftige, men kortvarige stikninger nederst på den ene siden av magen fem uker ut i svangerskapet? I de fleste tilfeller er dette ufarlig, og et tegn på at det skjer mye i livmoren som vokser inne i magen , sier Karin Johansson, jordmor ved Oslo jordmor-og kvinnesenter. Stikking i underlivet som gravid. Livmoren vokser og øker vekten sin fra cirka gram til rundt en kilo i løpet av svangerskapet. Muskelen er veldig fleksibel og tøyelig.


De er som regel ledsaget av en følelse av å være sliten, og kan være så voldsomme at du må legge deg ned og bøye knærne opp mot magen. Denne type smerter stammer sjelden fra underlivet, men vanligvis fra tykktarmen, en slags tykktarmskolikk. Smertestillende verken forringer eller forsinker diagnostikk ved alvorlig patologi. Ved sterk mistanke om nyresteinskolikk eller gallesteinskolikk gis et NSAID parenteralt eller som stikkpille i kombinasjon med spasmolytika parenteralt, for eksempel diklofenak mg i. Ved innleggelse og intense smerter eller.


Som regel kan de skjøte gjenværende tarm, men kan de ikke det må man få såkalt stomi, dvs at endestykket av tarmen legges ut på magen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg