onsdag 3. juli 2019

Uteaktiviteter for barn

Hva med å ta med barna på en ulike aktiviteter og leker i skogen og lage ting i naturen, for eksempel? Disse morsomme utelekene for barn kan gjennomføres i barnehagen så vel som i hjemmet, på vinteren så vel som på sommeren. Og dersom været ikke spiller på lag, finnes det alltids en haug morsomme inneaktiviteter for barn også.


Slik får du barna ut av døren igjen og igjen. Her er forslag til artige uteaktiviteter for både små og større barn.

Eksperttips fra Turistforeningen, Vera Michaelsen og forfatteren av flere bøker om aktiviteter for barn ute i naturen. Lek og samtaler i naturen skaper nærhet og god kontakt mellom barn og voksne. Kle deg godt og praktisk selv også.


Voksne som fryser er dårlig turselskap for barn. Husk å kle av barna hvis de blir for varme. La heller turen bli litt for kort enn alt for lang og ta mange pauser. Disse guttene har mange timers klatrererfaring, og derfor vet jeg at de kan klare seg i toppen av dette treet uten å miste grepet.


Er dette helt nytt for barna kan det være en god idé å starte med en lavere høyde, så barna opplever mestring ved at de både klarer å klatrer opp og ned igjen.

De fleste barn elsker å fylle opp bøtter, spann og poser med små skatter, og det man finner av gress, løv og annet, tar man så inn og limer på ark. Her har vi en aktivitet som etter all sannsynlighet er betraktelig festligere for barna enn for deg som er voksen. Treng du idéar til noko å finne på ute? Her får du tips til kjekke tur- og utandørsaktivitetar! Geocaching Turbingo Lag kongledyr Dra på lydsafari Regnar det?


LEKER FOR STØRRE BARN ! Dette er et lekehefte for alle som er ferdig med de små uskyldige barnelekene. Her er det mer fart – mer morro – og større utfordringer! For å tilpasse heftet til ulike grupper har jeg prøvd å samle noen leker for alle smaker. Barn og unge bør være fysisk aktive i minst minutter hver dag. Minst tre ganger i uken bør det legges til rette for aktiviteter med høy intensitet som gir økt muskelstyrke og som styrker skjelettet.


Aktiviteten bør være med moderat eller høy intensitet. Barn er modne til å ta til seg kunnskap langt tidligere enn vi tror. Les også: Slik kan dere leke med skjell. Barneaktiviteter for 5-, 6-åringer og eldre. Alle leker som er spennende for 3-åringer er også gøy for eldre barn.


Barna stiller seg i kø med en improvisert fiskestang som de fisker med etter tur.

På andre siden av forhenget sitter en voksen med en godtepose pr. Napp litt i snøret når posen er festet til kroken, og la barna dra inn storfangsten. Norway Shop, den offisielle butikken for gensere fra Dale. Kjøp fôr i metermål og se det store utvalget vi har til prosjektet ditt. Finn laveste nettpris her.


Jeg var nettopp på leir og lærte noen. Tips til uteaktiviteter. De gylne timene hvor varmen ikke er så intens, hvor man sniker ei lita støttepils og hvor barna begynner å kjede seg.


Da har jeg noen gode forslag, som jeg har plukket opp på nettet. Gode gamle ute-leker som jeg selv husker fra jeg var barn – men som de siste årene knapt nok har fått mulighet til å bli brukt. Jeg holder på med min eksamen, og skal ha uteaktivitets lek i barnehagen.


Og jeg sliter med å komme med flere alternativer, så jeg lurer på om noen kan gi meg noen kreative uteaktiviteter som kan være populært for barna ? Det finnes også spennende uteaktiviteter for barna i sentrum! Ta med familien til Bryggen for å oppleve historien på nært hold. Gå videre til Fisketorget og se på hummer og sjøkreps som ligger i kummene.


Besøk for eksempel TusenFry Teknisk Museum eller Oslo Reptilpark. Grunnprinsippet i konseptet er å tilrettelegge for aktivitetsmiljøer som gir barna stort spillerom for utforskning og eksperimentering.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg