fredag 10. februar 2017

Koteletter i ovn uten forsteking

Direkte fra eget lager til lavpris. Kjøp Ovn hos WhiteAway. Norway Shop, den offisielle butikken for gensere fra Dale.


Den mest vanlige tilberedning av koteletter er vel i stekepanne, men hvorfor ikke prøve dem i ovnen ? Smaker veldig godt sammen med ovnsbakte grønnsaker.

Forvarm ovnen til ca 2grader. Jeg bruker feks sjampingnon, rødløk, gulrot og. Når margarinen er nøttebrun, er pannen klar for steking. For å få saftige koteletter i ovnen , bør de brunes i en panne først og deretter stekes videre i en langpanne sammen med grønnsaker og vann. Steke koteletter i ovn.


Slik steker du koteletter Nakkekoteletter, svinekoteletter og sommerkoteletter er alle god hverdagsmiddag som de aller fleste liker. Vi viser deg hvordan du enkelt tilbereder koteletter enten i stekepanne eller i ovn. Sett i ovnen på 1grader.

Her skal altså kotelettene stå og kose seg i cirka to timer. La kotelettene hvile litt før servering. I mens kan du lage sjysaus av kraften som ligger igjen i formen. Det enkleste er å redusere den litt i en gryte, for deretter å smake sjysausen til med krydderier.


Retten stekes ferdig i ovnen , da har man tid til å dekke bordet og gjøre litt ekstra ut av hverdagsmiddagen. Etter en halv time tar jeg ut fatet, snur kotelettene og setter fatet inn igjen. Etter en time i ovnen tar jeg fatet ut av ovnen og lar maten hvile i noen minutter mens vi dekker på bordet.


Serveres alene, eller med en liten salat til. Oppskriften kan fint utvides til mange. Jeg syns ikke det blir noe særlig godt når eg prøver å lage koteletter selv. Så salter og peprer jeg og legger i ildfast form.


Jeg bruner de først i stekepannen slik at de får stekeskorpe. Men hvor mange grader, og hvor lenge? Jeg kunne gjerne tenkt meg å ha de i ovnen i en time, hvor mange grade. Uten fett, blir koteletter pr definisjon tørt, mener Fru Timian - som står bak denne oppskriften. Langstekte koteletter.


Lei av stekesprut og tørt kjøtt?

Idag lager vi langstekte pestomarierte nakkekoteletter med ris, gulrøtter og sukkererter. Smør inn en stor ildfast form med olje eller smør. Det er syn for koteletter er både mørt og godt kjøtt som er enkelt og kjapt å tilberede. Koteletter har fått et ufortjent dårlig rykte som kjedelig og tørre. Og steker du dem riktig, blir de alt annet enn tørre!


Kjapp oversikt over kotelettene. Det fins flere typer koteletter. Hvis du ikke er en kotelettkjenner, kommer det et minikurs. Legg den i formen, og sett formen i oppvarmet ovn (2grader).


La de stå i 15minutter før du setter ned til 1grader og lar de steke i time til. I en bolle tar du alle ingrediensene til krydderblandingen. Så bruker du en stavmikser og blander det hele godt sammen. Har du ikke stavmikser eller lignende, så finhakk og mos hvitløk og rosmarin så godt som mulig med kniv, og blande det hele sammen. Så legger du grønnsakene i den ildfaste formen.


Har aldri vært noe særlig glad i stekelukt, så det jeg kan putte i ovnen istede for stekepanna, digger jeg :))) Mannen kom hjem med r. Ovnsbakte koteletter med fløte- og soppsaus. Så helte jeg det hele over kotelettene og satte alt i ovnen i ca. Pappa sier 2grader i en time for marinerte nakkekoteletter , da uten forsteking i panna. JEg vet at han er god på mat, men syns en time hørtes lenge. Jeg elsker dem grillet med en digg marinade, i en høstgryte med rotgrønnsaker, kokt i brun saus, stekt i panne med litt salt og pepper eller langtidsstekt i ovnen som dette.


Mine koteletter har i alle fall aldri blitt som seige skosåler selv om jeg steker dem lenge. Jeg fikk et tips fra faren min om å steke de på ca. Dersom du setter kotelettene inn i ovnen allerede nå kan du kanskje gjøre det.


Hadde sky fra kotelettene i sausen, som gjør sausen ekstra god.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg