tirsdag 22. juli 2014

Spark i magen gravid

Av og til får det hikke, som du kjenner som regelmessige små rykk. Barnet utfører både store og små bevegelser inne i magen din. Små gripebevegelser, suging på tommelen eller bøying og strekking av fingre og tær kjenner du nok ikke.


De aller fleste spark og dytt barnet gjør der inne, kjenner du derimot godt i siste del av svangerskapet. Hele magen kan se ut til å være i bevegelse og endre form ettersom barnet rører seg.

Rundt termin er det så trangt i magen at det ikke er så lett for babyen å gjøre så tydelige bevegelser lenger, men frekvensen og kraften skal likevel ikke gå ned. Den alvorligste følgen av en kraftig skade mot magen til en gravid kvinne, er at morkaken kan løsne. Jo mer morkaken løsner fra livmorveggen, jo alvorligere blir tilstanden for barnet. Morkaken er jo forbindelsen mellom moren og barnet.


Husk at alle barn er forskjellige, også i måten de oppfører seg på i mors liv. Ikke sammenlign dette barnet med barnets søsken, eller med barnet til en annen gravid kvinne som er kommet like langt som deg. Akkurat som deg, varierer barnet ditt i humør og aktivitet fra dag til dag.

Prøver det å fortelle noe? Er det virkelig bra at barnet sparker mye? Jeg begynner nesten å tvile litt. Det var utrolig svakt, og jeg kjente det mest sannsynlig fordi jeg lå helt stille og konsentrerte meg skikkelig. En uke etterpå hadde jeg kjent to spark til.


SPARK I MAGEN riktar sig till friska kvinnor som vill anpassa sin träning till de nya förutsättningar som en graviditet – och tiden efter förlossningen – erbjuder. Prata med din barnmorska innan du börjar träna. Spark i magen gravid. Baby beveger seg i magen , uker gravid Baby kicking like crazy, weeks pregnant.


Denflelsen nr du oppdager du er gravid i uke 2- Aftenposten 17. De fleste kvinner kjenner at barnet beveger seg i magen rundt 20. Det varierer veldig nr i svangerskapet gravide kjenner spark. Som gravid kjenner man seg så alene om ansvaret for den lille i magen. Hvis du ringer og de sier at du skal avvente, så kan du kanskje slappe litt mer av, for da har fagfolk tatt en avgjørelse for deg.


Dersom de vil du skal komme inn for sjekk, så er det jo enda bedre, for da får du helt avklart hvordan det står til i magen. Jobber på en institusjon og har fått et spark mot magen i dag.

Her får du full oversikt over alle avdelingene på A-hus som er et universitetssykehus i Akershus fylke. Tror nok ikke jeg er gravid. Aldri kjent det sånn før siden je var gravid for fem år siden.


Det er nesten ekkelt jo, kjennes helt ut som babyspark! Lite liv i magen kan være tegn på at barnet ikke har det bra. Det viktigste kjennetegnet er at den gravide selv tydelig kjenner at barnet sparker mindre eller bevegelsene mister kraft.


Barnet finner seg ofte en favorittstilling i magen , da blir det gjerne spark mye på samme sted. Kan også hende morkaka er plassert litt til den ene siden, da merkes ikke sparkene like godt der. Min har satt seg på rumpa og sparker bare i blæra og området der nede.


Så går det noen uker og ungen finner seg en ny stilling. Skulle skifte bleie på et av dem i sta, hadde det litt travelt, og barnet var lite samarbeidsvillig. Endte opp med et realt spark midt i magen , litt under navlehøyde. Hun hadde ikke noen babykul på magen , og heller ingen av de vanlige svangerskapsplagene.


Trodde spark var luft i magen – I ettertid kom jeg på at jeg hadde begynt å spise mer frukt etter at jeg ble gravid. Og at det jeg trodde var luft i magen nok var babyens spark , forteller hun. Jeg har kjent bevegelser i magen som kjennes helt ut som en baby som sparker i noen dager nå. Har barn, så jeg vet hvordan det føles) Men, jeg hadde mensen for noen dager siden.


Så tviler veldig på at jeg er gravid , og ikke så langt i ett svangerskap. Tenker det må være luft eller tarmer som bev. Jeg sliter med nøyaktig det samme!


Jeg er straks i uke og hun er helt gal enkelte ganger. Drar benet over magen og slår med hendene mot lysken. Sistnevnte gjerne på kvelden i senga, i natt holdt hun på i nesten time.


Det hjelper av og til å stryke hendene over magen , og spesielt over det som jeg tror er hennes ryggrad. Når eg var på utralyd så fekk eg veta at grunnen til det var fordi morkaken låg på venstre side og ikkje foran i magen som er normalt. Sedan kör jag biceps, triceps och axelövningar med hantlar.


Det går bra att träna magövningar som planka och sidoplanka – gärna med knäna i när magen börjar bli tung.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg