fredag 30. august 2019

Knitring i øret

Praktisk otoskop for hjemmebruk. Lar deg lyse og se inn i ørene. Hei, jeg har vært plaget med lyder i øret i flere år. Akkurat nå for tiden er det mest knitrelyder. De kommer typisk når jeg snakker i mobiltelefon (kommer etter en stund) eller hører på podkast med hodetelefoner (altså snakking, ikke musikk).


Hei, Et litt merkelig spørsmål kanskje. Men i hele dag har jeg hørt litt svak knitring i øret. Det høres ut som små dyr som romsterer der inne. Blir ikke mer eller mindre av å riste på øregangen (med fingeren på utsiden). Dette er et øre med nedsatt hørsel som jeg har apparat til (men ikke brukt på en mnds tid).


Knitring eller vibrasjon i øret. Jeg er ei dame på år. Betraktet den viktigste årsaken til en sprekkende lyd i øre. På grunn av at denne strukturen er en viktig komponent i lydføringen, har det et hardt stoff som tørre øre voks dekker det kan føre til en revner-lignende vibrasjon av trommehinnen. Men i dag har det vært ekstra ille i alle fall.


Det knitrer mye hver gang jeg svelger, spes. Har noen tips på hva dette kan være og hva jeg kan gjøre mot det? Den er veldig lav, så jeg hører den bare vist det er stille irundt meg. Og det går egentlig bra så lenge jeg klare å la være å tenke på det, men det kan å plage meg noe voldsomt, da spessielt når jeg prøv.


Når jeg gaper er jeg hoven på høyre side av kjeven (der det er knitrelyd i øret ), noen som har hatt noe noe av det samme og vet hva det kan være? Eventuelt kortvarige, gjentatte episoder med øreverk. Enkelte hører bobling eller knitring i øret ved forsøk på trykkutligning.


Ved otoskopi ses retrahert trommehinne, forskjøvet lysrefleks, og landemerkene (hammerskaft og processus brevis) fremstår tydeligere enn vanlig. En form for betennelse i mellomøret kalles serøs ørebetennelse. Dette betyr at det er væske i mellomøret,men ingen bakterie- eller virusinfeksjon i øret.


Det er vanlig, og ofte ledsaget av nedsatt hørsel. Trykk i øret - kjerringråd. Det er mulig å bli kvitt trykk i øret , sier en innsender. Hun bruker ofte å få trykk i ørene når hun er forkjølet.


Det føles som en dott i øret , og da bruker hun følgende metode for å bli kvitt det. Hun vender hodet først langsomt over mot sin høyre skulder. Als Hauptursache für Knackgeräusche im Ohr angesehen Ohr. Ohrenschmalz kann trocken werden und das Trommelfell bedecken.


Vi har mange som kommer til oss fordi de har vondt i ørene, og ørebetennelse er en vanlig årsak. Dette går som oftest over av seg selv, men hvis plagene vedvarer kan det bli aktuelt med behandling hos øre -nese-hals-spesialist. Vondt i Øret Vondt i øret og øresmerter kan være meget smertefullt.


Vondt i øret kan skyldes ørebetennelse, trommehinneskade, forkjølelse, muskelspenninger i kjeve (bl.a. tyggemuskel myalgi), tannproblemer og skade. Tette ører kan også gi videre komplikasjoner slik som hodepine eller at man blir svimmel. Derfor er det bra at det finnes tips til hvordan man skal åpne dem.


Hvis du er forkjølet og har tette ører er det høyst sansynlig at det er øregangene mellom nesehulen og øret som er tette.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg