mandag 26. august 2019

Komme seg ut av depresjon

Men selv om å overvinne depresjon hverken er lett eller raskt gjort, er det langt i fra umulig. Denne artikkelen vil gi deg tips og teknikker for hvordan du kan komme ut av den depressive tilstanden. Det er mye å si både om årsakene til depresjon og behandling av depresjon. I denne artikkelen skal vi presentere en video som reflekterer litt over ulike innfallsvinkler til forståelse og behandling av depresjon.


Samtidig skal vi forsøke å si noe håndfast om hva man kan gjøre på egenhånd for å komme seg ut av depresjon og tungsinn. Hvordan komme seg ut av depresjon ?

Dette er et spørsmål mange trenger et svar på. Undersøkelser har nemlig vist at ca. Ut av depresjon – en ferd i fem faser. Det å leve i depresjon , og senere jobbe med å bli kvitt sykdommen er en prosess i flere faser. Dette innlegget er et forsøk på å strukturere disse fasene, og hvor vi vil se veien ut av depresjon i et klarere lys.


Man kan ikke bare ta seg sammen og komme seg ut av det. Det var ingen plan B, kun plan A. Jeg hadde valgt vekk så mye annet i livet mitt: utdanning, en haug med penger, hele det siste året av livet mitt, og nå så det ut som det eneste jeg kom til å sitte igjen med var depresjon , som om det var alt jeg skulle få ut av min innsats for å skape et bedre liv: å gjøre det verre enn noensinne.

Den neste delen av handlingsplanen skal bestå av de handlinger som skal inngå i din kamp. Det dreier seg om de handlinger som gir følelsen av å vinne, av å skape framgang og komme videre. Hvilke handlinger dette dreier seg om, vil kunne være helt forskjellige fra person til person. Fra et biologisk perspektiv er det meningen at vi mennesker skal være utendørs. Mange av arenaene i hverdagen utspiller seg innendørs.


Det har blitt vist at å komme seg ut i frisk luft kan hjelpe de som vil komme ut av depresjon. Dagslys stimulerer produksjon av hormonet serotonin som kan gjøre deg mer lykkelig. Jeg skriver her for jeg trenger tips eller erfaringer om hvordan folk har komt seg ut av sine depresjoner. Litt om situasjonen min: Jeg er i 20årene, og er fryktelig langt nede. Det har vart siden ungdomstida, jeg slet veldig med å søke hjelp men klarte det til slutt.


Går i terapi hos psykia. Fastlegen mener jeg bør gå på det, for å bli raskere frisk. Har gått på det før en gang og likte det ikke. Du du spørr etter er vel egentlig terapautisk bruk. Da skal man i utgangspunktet ha profesjonelle fagfolk rundt seg , og det blir enn sålenge et undergrunns-eksperiment.


Kort og godt: Er det noen her som har vært ordentlig langt nede i mørket, men som har greid å komme seg oppover igjen, og som kan si litt om hvordan de greide det? I løpet av livet vil – oppleve depresjon og – vil til enhver tid ha en depresjon. Det er normalt å være trist fra tid til annen, men depresjon er mer enn å føle seg ulykkelig.

Har flere av symptomene pågått i over to uker bør man vurdere å søke hjelp for å komme fortest mulig ut av den depressive tilstanden. Aktivitet og tanker – Generelt vil jeg si at det er flere ting man kan gjøre, men to veldig viktige virkemidler for å komme seg gjennom en depresjon , er aktivitet og å jobbe med egne tanker, sier Ragnhild Sørensen Høifødt , psykolog og stipendiat ved Det helsevitenskapelige fakultet. Depressive symptomer i praksis.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg