onsdag 28. august 2019

Dikt om far

Kjære pappa, når jeg er lei, vet jeg at jeg alltid kan komme til deg. Du tar deg alltid tid til å lytte på meg og jeg må bare få sagt hvor glad jeg er i deg! Et par gode tanker jeg sender din vei, for dette er dagen vi gjør stas på deg, med de. Trenger du et godt sitat? Om far ei man ofte, en gang sunget har, nu vil jeg for en gang skyld synge om far.


Så ofte i hjemmet, det var jo som så, det har mamma fortalt, i fra vi var små.

Vi lite forsto hva en far det betyd og skaffe oss alle, det daglige brød. Nu ryggen er bøyet og håret er grått, og hendene merker, av slit, de har fått. Hvorfor skal man vente til faste dager (i dette tilfelle farsdagen i november) med å gi hverandre klemmer eller gode ord. Gjør det heller når og mens du kan, og fortsatt har muligheten til det.


Alle trenger av og til noen oppløftende, positive og motiverende ord. Denne gangen følte jeg for å skrive litt om hva min far har betydd for meg i oppveksten og nå, og han skal få slippe å. Da går vi, far og jeg, og prater så om alt vi ser, - og enda mye mer - og morer oss og ler! Jeg er så glad i far ! Og når han ned av hyllen tar en bok som er så rar, så sitter vi og blar.

Så leser far og jeg så mange lange eventyr med bilder hvor det kryr av nisser, troll og dyr. Han ofte meg på skulderen tar, og. Far (51) får mms-bilde av sommarlys dotter, ein gong skapt i grenselaus lykke, no så vakker at han nesten tvilar på at ho kan vere hans.


Og her er det aller siste diktet jeg skal poste fra samlingen Dikt til min far , som jeg skrev etter at far døde. Selve samlingen består av dikt , og i tillegg kommer to bonusdikt, der dette altså er det aller siste. Far away Om å miste noen man er glad i. Det er vel om det å skjønne at hun er borte. Feelings Bare ens tanker om kjærlighet og død. Fly Away Dikt om sorg og savn.


Første samling ut er Dikt til min far , som først hadde arbeidstittelen Dødsdiktene. De er skrevet i fjor høst etter at min far døde år gammel. Trykk på play Lenge.


Far var svært avkreftet av kreft da han døde. Men jeg tror likevel ikke det var tilfeldig at han døde denne desemberdagen. Han ville rett og slett ikke med over i det nye årtusenet.


Blir du lett rørt av dikt ? Noen som sitter på slike dikt ? Har to eldre sønner, hver av dem har et dikt jeg har funnet innrammet over senga, fra mamma til sitt barn (11-åringen vil absolutt ha det på gutterommet, tror de syns det er veldig koselig og godt) Ganske dype, pene dikt.

Nå prøver jeg å lete frem til tredjemann, fo. Janne Terese Gausel har skrevet to dikt om hvordan barn kan oppleve to forskjellige voksne i barnehagen. En av dem bør kanskje se seg etter ny jobb, mener hun. På denne siden vil jeg legge ut dikt jeg har brukt i vielser. En unitarvielse kan være så mangt – noen ønsker et religiøst innhol andre ikke – og det finnes dikt som passer alle slags vielser, og alle slags par.


Håper at leserne også kan bidra med fine bryllupsdikt – eller dikt som passer til bryllup, brudepar. Her er et dikt som jeg skrev som en siste hilsen fra barnebarna da min far døde. Diktet ble lest opp i kirka. Det ligner faktisk litt på diktet du siterer.


Kanskje en ubevisst hukommelse av noe jeg har lest en eller ennen gang ? Dikt til bestemor Dikt jeg skrev til begravelsen til bestemor. Et dikt som beskriver mitt forhold til min far. Huset ved vannet Livet i huset ved vannet. Si det med ord er et tilbud fra Mental Helse til alle som ønsker å sende oss en melding og få svar tilbake.


Du kan skrive om det som er viktig for deg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg