tirsdag 29. mars 2016

Hvordan bytter jeg fastlege

Hvor lenge må jeg stå på venteliste? Noen ganger går det fort å få plass hos en fastlege du står på venteliste til, andre ganger kan det ta lengre tid. Det er mange forhold som avgjør hvor raskt det går. En fastleges pasientliste åpnes først når det er blitt ledige plasser. Når pasientlisten åpnes, tas det inn nye innbyggere.


Her finner du en oversikt over alle fastleger i Norge, med brukervurderinger og gode filtreringsmuligheter som kan hjelpe deg å finne ut hvilken fastlege som passer best for deg. Søk blant alle fastlegene her. Slik bytter du fastlege.


Du har rett til å bytte fastlege inntil to ganger per år. Gå inn på helsenorge. Ikke alle derimot vet hvordan man bytter denne dersom man ikke er fornøyd eller helt enkelt skal flytte.


Jeg vet ikke om dere kan svare på dette, men jeg prøver. Hvis jeg bytter fastlege for å få den fastlegen til å kunne hjelpe meg med noe som ikke fastlegen som jeg hadde før kunne hjelpe meg me også bytte tilbake igjen til den gamle fastlegen. Fastlegeordningen sender deg en melding om hvilken fastlege du er tildelt.


Det samme gjelder ved folkeregistrert flytting. Spørsmål: Kan jeg få med journalen min når jeg bytter fastlege ? Du kan bytte fastlege to ganger per kalenderår. I tillegg kan du bytte fastlege hvis fastlegen din slutter eller reduserer pasientantallet. Flytter du til en ny kommune og har meldt flytting til Folkeregisteret, får du brev med oversikt over hvilke fastleger som har ledig kapasitet i den nye kommunen. Bytte fastlege - Min fastlege.


Her kan du finne fastlegen din, få oversikt over ledige fastleger og bytte fastlege. Du kan også sette deg på venteliste dersom legen du ønsker ikke er ledig. Lær mer om fastlege , bytte av fastlege , egenandel ved fastlegebesøk og fastlegekontakt via helsenorge.


Medisinsk utstyr og hurtigtester. Narkotikatester og graviditetstester. Søk i fastlegeregisteret. Hvordan finner jeg ut hvem som er fastlegen min? Les om fastlegeordningen.


Oversikt over betaling for. Du velger fastlege ved enten å: logge deg inn på helsenorge. Du må selv be om å få en utskrift som du kan levere til den nye fastlegen din. Alle som har rett til en fastlege har også rett til å velge hvem som skal være deres fastlege. Det er lov å foreta inntil to bytter av fastlege per kalenderår.


Kan jeg gå til en annen lege enn fastlegen min – selv om jeg ikke bytter ? Når du har fått tildelt eller selv har valgt en fastlege , skal fastlegen prioritere deg og de andre pasientene legen har på sin liste. Legeønsket skal i utgangspunktet etterkommes så langt det er ledig plass på fastlegens liste. Dersom den legen du ønsker ikke har ledig kapasitet, kan du sette deg på venteliste.


Det er også adgang til å velge fastlege utenfor bostedskommunen. Du kan kontrollere hvem som er din fastlege og eventuelt bytte fastlege på denne lenken til Helse Norge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg