fredag 26. oktober 2018

Første mens etter fødsel tampong

Fra humørsvingninger til alle hygieneprodukter som finnes å velge mellom. Humørsvingninger og mensensmerter? Lær om din første mensen her! Finn informasjon her! Les mer om det her!


Få oversikt over din menssyklus.

Lær deg mer om mens og din syklus. Har alltid hatt kraftig mens , heldigvis litt mindre nå etter fødsel , sett bort fra de første gangene. Vil tipse om å bruke bind og tampong sammen. Blødde raskt gjennom tampongen, eller bindet alene på de verste dagene. Men sammen fungerte de.


Ikke stør men definitivt større #128517; Anonymkode: 8d891. Når kan man begynne å bruke tampong etter fødsel ? Er nå uker siden jeg fødte,alt gikk veldig fint, måtte bare sy ett sting og alle sår var tilhelet dager etter fødsel.

Blør litt, men trenger ikke bruke kraftige bind. Så mitt søprsmål er om jeg kan bruke tampong , eller om dette er for tidlig. Begynne med tampong etter første mens. Dere som har født, erfaringer med tampong bruk i basseng etter fødsel ? Hvilken tampong er best, Libresse, OB eller Tampax?


Etter fødselen , vil kroppen din langsomt starte prosessen med å komme tilbake til normalen. Dette innebærer at du vil før eller siden få menstruasjonen tilbake. Hvis du lurer på noe i forbindelse med menstruasjon etter fødsel , har vi samlet det du trenger å vite her. Jeg fikk første mens 8uker etter fødsel selv med fullamming, ble skikkelig skuffa #128514; blødde nok som en vanlig mens når jeg ikke bruker prevensjon.


Selvom jeg bruker cerazette nå. Menstruasjon etter fødsel ? Jeg lurer på når det er vanlig å få menstruasjon etter fødsel , og om den vil være på samme måte som før graviditeten? Hadde den 3-dager, men fikk det igjen dager senere.


Første 5-gangene blødde jeg så kraftig at jeg ikke kunne bevege meg ut av huset omtrent. Blødde gjennom den største tampongen på en times ti gikk med tampong og nattbleier samtidig og klarte likevel lekke på bukser. Man skal skifte tampong etter fire- fem timer.


Og i forhold til innsetting må de se nøye på lappen som ligger i pakken, sier Lepsøe. Den forsvinner ikke, så det er bare å dytte den så langt som den kommer, råder Lepsøe.

Det er lett å la seg forbløffe over svangerskap og fødsel. Vi har samlet noen av de faktaene som fascinerer, forundrer og forbløffer oss mest. Faktum er at, spesielt i de første dagene, bør leger vurdere blodtap. Med en vattpinne for å utføre en slik observasjon er det umulig. I tillegg, etter fødselen , forblir den livmorhalske kanalen åpen for en stund.


Derfor er det fare for at en feilaktig plassert tampong faller inn i livmorhulen, og dette har mange alvorlige komplikasjoner. Jeg har aldri opplevd maken til vårflom jeg! Brukte store nattbin og måtte skifte annenhver time første dagen.


Etterhvert gav jeg opp mine bind og gikk over til babyen min sine. Anemi og lav jernstatus etter fødsel. En stor, kraftig og unormal blødning på over 5ml, i løpet av de første timer etter fødselen , skjer hos cirka prosent av kvinnene etter vaginal fødsel og hos prosent ved keisersnitt.


En slik blødning kan også oppstå fra timer til uker etter fødselen. Renselse etter fødsel. Blødningene man opplever etter fødsel er altså ikke menstruasjon, men en renselse.


Ifølge gynekologen skyldes disse blødningene at det ble dannet en sårflate da morkaken løsnet og kom ut ved fødselen. Du trenger altså ikke å bekymre deg - verken om mensen dukker opp etter kort ti eller om den lar seg vente på. Noen kvinner får menstruasjon kort tid etter at blødningene etter fødsel stopper, mens andre må vente i opp til et år før mensen kommer tilbake. Begge deler er like normalt, sier Lunøe Jæger.


Samtidig kan nybakte foreldre oppleve nye utfordringer med søvn, amming og som par. Indre blødninger kan forkomme. Faren for perforasjon er størst de første månedene etter en fødsel.


Spiralen kan føre med seg mikrober fra cervix opp i livmorhulen ved innsettingen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg