onsdag 22. november 2017

Vektoppgang uke 20

Den normale vektøkningen i svangerskapet uke for uke avhenger av alder, utgangsvekt og mors generelle helsetilstand. Lik det eller ikke, men å spise for to betyr ikke at du skal spise dobbelt så mye som vanlig. Vektoppgang uke 20. Kopierte denne fra en annen tråd - oversikt over normal vektoppgang i løpet av graviditeten.


Jeg vil prøve å holde meg litt. Hvordan ligger dere an? Norge har ikke egne anbefalinger for vektøkning i svangerskapet, men viser til amerikanske retningslinjer for vektøkning.


Her anbefales vektøkning ut fra hvilken KMI den gravide har ved begynnelsen av svangerskapet. Men så hadde jeg litervis med vann i kroppen da, så kg forsvant nærmest over natten (veide meg dager etter fødsel, og da var jeg kg lettere). Uke begynner mandag 11. Se det aktuelle ukenummeret og oversett mellom ukenumre og datoer på Ukenr. Selv om jeg ikke har kommet så langt, er uker , så kan jeg fortelle at jeg har gått opp omtrent kilo fra jeg ble gravid.


Overvektige har mindre behov for vektoppgang i svangerskapet. Har du en KMI på over er det nok å legge på seg 5-kg i svangerskapet. Husk å spise sunn og næringsrik mat selv om matlysten ikke er på topp. Du behøver ikke å spise for to, energibehovet ditt er rundt 2-3kcal ekstra per dag.


Gikk opp kg sist svangerskap, men da veide jeg også kg mer før jeg ble gravid enn jeg gjør nå! Dette er første uke i 3. Vanligvis kommer den største vektøkningen i uke til 2 for så å avta noe i 3. Men for enkelte kommer den største vektøkningen i siste trimester. Man gir litt opp, orker ikke å passe på vekten. Les mer om vektøkning i denne artikkelen.


Les ernæringsfysiologens tips til å begrense vektoppgang i faktaboksen. Det får bli som det blir. Anbefalt vektoppgang ved fedme. I dag gikk jeg inn i uke ! JA, endelig er vi kommet til -tallet.


Jeg husker fra sistgang at perioden fra 10- føltes skikkelig lang sistgang, og hvis det er likt denne gang kommer resten av svangerskapet til å rase avgårde! Nå er du halvveis i graviditeten:-) Babyen utvikler de forskjellige hudlagene nå. Den får hår på hodet og øyebrynene vokser frem. I løpet av den nærmeste måneden vil de aller fleste ha kjent de første bevegelsene til babyen sin inne i magen. Endelig er du halvveis i svangerskapet.


Babyen er nå rundt centimeter lang og veier 3gram. Den sover like mye som et nyfødt barn, men det er ikke sikkert den sover når det passer deg. De aller fleste kjenner bevegelser og spark rundt denne tiden, men noen få må vente enda litt til. Akkurat denne uken skiller seg litt ut da, ettersom jeg er tett som en potte fra halsen og opp til midtskillen, så søvnen blir jo deretter kan du si.


I tillegg har jeg vært oppe 2-ganger om natten for å tisse nesten helt fra uke 9. Jeg går nok litt i søvne hver gang, for jeg har aldri trukket ned når jeg står opp neste morgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg