tirsdag 2. februar 2016

Mat for diabetikere

Gå ned i vekt fort uten å sulte deg selv. Norway Shop, den offisielle butikken for gensere fra Dale. Vi har ulike behov for mengde mat.


Energibehovet avhenger av kroppsstørrelse, kjønn og aktivitet, men en god regel kan like vel være å spise til du er passe mett. Forsyn deg en gang, spis langsomt og tygg maten godt.

Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat. Jeg har her samlet en del oppskrifter som er kategorisert som diabetes mat. Det er ikke så mange her men jeg håper etter hvert å få samlet flere. Jeg har også samlet mange andre oppskrifter som kan være gunstige for diabetikere. Her kommer feks kalorifattig sunn mat og vegetar mat.


Her finner du over 2oppskrifter, fordelt i ulike kategorier. Oppskriftene er både høy-, normal- og lavkarbo og er merket med mengde karbohydrater øverst i hver oppskrift.

Hva er sunn mat for diabetikere ? Det er mat med lite mettet fett og sukker. Diabetikere bør spise såkalt ideell normalkost. Energien skal i stedet komme fra stivelsesholdige matvarer med et høyt innhold av kostfiber. En av de beste mat for diabetikere er komplekse karbohydrater. Insulin forvandler glukose til glykogen, eller blodsukker.


Komplekse karbohydrater gir mulighet for blodsukkeret til å bli opprettet på et bærekraftig tempo. Mat med mye karbohydrater er noe jeg ikke ønsker, eller føler jeg kan spise. Jeg får ofte dårlig samvittighet om jeg spiser slik type mat. Dette fordi jeg ser at dette påvirker blodsukkeret mitt negativt og krever mye insulin. Spiser jeg mat som for meg er nei- mat får jeg også dårlig samvittighet fordi jeg tok dette dårlige valget.


Spiser man én porsjon frukt i tilknytning til et måltid påvirker dette i liten grad blodsukkeret. Søtsaker søtet med sukkeralkoholer, som sorbitol, mannitol og liknende gir både energi og blodsukkerstigning, og er ikke egnede sukkererstatninger for diabetikere. Et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat , vekt, helse, ernæring og livsstil.


Et av de største problemene er at diabetikere har opptil fem ganger så høy risiko for hjerte-og karsykdom, sammenlignet med resten av befolkningen.

Mye av grunnen er skader som følger med høyt blodsukker, skriver britiske helsemyndigheter. Derfor er det stor enighet om at det er viktig å få kontroll over blodsukkernivåene. Diabetes type lever man med hele livet, derfor er det viktig at man blir trygg og fortrolig med sin egen situasjon. Riktig kosthold er viktig for å mestre sykdommen.


I denne artikkelen gir ernæringsfysiologen tips for type 1- diabetikere. Hvert år får rundt 2barn under år diabetes. Mange bearbeidet mat som har Ikke tilsatt sukker skrevet på pakkene inneholder fruktose, og mengden fruktose diabetikere spiser bør være begrenset. Frukt med mye fiber og en liten mengde sukker som kan styrke immunforsvaret, som epler, kan mango, appelsiner og bananer bli spist av diabetikere. Planlegg måltidene på samme måte som du planlegger innkjøp av mat.


Husk å legge handleturen til etter at du har spist. Smarte pålegg er oster med mindre enn prosent fett, kylling, kalkun, kokt skinke eller spekeskinke uten fett, tunfisk, tre prosent leverpostei, fiskepudding, makrell i tomat, frukt og grønnsaker, syltetøy, honning og lettmargarin. Her beskriver de to forfatterne blant annet hvor viktig det er å spise mat som bidrar til et stabilt blodsukker og som dermed reduserer behovet for medisiner og risiko for utvikling av andre sykdommer. Blodsukkeret ditt er på en måte et speil på hvordan du lever.


Aspartam, Acesulfam-K og sukralose er søtstoff som hyppig brukes i drikker. Disse påvirker ikke blodsukkeret. Myndighetene overvåker forbruket av søtstoff nøye, og selv om voksne diabetikere bruker mye av disse produktene, er de fortsatt et stykke unna maksgrensen for inntak per dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg