mandag 2. oktober 2017

Levaxin bivirkninger

Administrering: Barn bør få hele døgndosen én gang daglig, minst en halv time før dagens første måltid. Bivirkninger er vanligvis relatert til høy dose. Ved for høy dose eller for rask doseøkning kan uregelmessig eller rask hjerterytme, vekttap, brystsmerter, smerter i ben eller armer, diaré, hodepine, skjelvinger, svetting, nedsatt varmetoleranse, søvnløshet eller nervøsitet forekomme. Thyroidea Norge har samlet innrapporterte bivirkninger fra Norge, Canada, Storbritannia og Danmark. Det er viktig å påpeke at langt, laaaaangt flere pasienter i alle land bruker Levaxin (eller tilsvarende produkter, altså syntetisk T4) enn Thyroid.


Hvorfor er det så vanskelig å få prøve behandling med andre medisiner enn Levaxin ? Og hva kan være årsaken til at mange pasienter med lavt stoffskifte føler seg underbehandlet eller misforstått? Dette er blant de spørsmålene vi har stilt til Ingrid Norheim, som er seksjonsoverlege ved Tyroideaseksjonen ved Oslo Universitetssykehus. Jeg kjenner mange som er fanget i et helvete med uføretryg total utmattelse og depresjon fordi Levaxin ikke virker godt nok eller gir masse bivirkninger.


Sigrunn fikk en rekke bivirkninger av stoffskiftemedisin. Samme bivirkninger som vi rapporterer om i Norge, men blir ikke tatt på alvor. Det er en skam at legestanden tror alle de 200.


Norge som behandles for hypothyreose kan behandles med Levaxin , og etter kun tsh ofte. Studier viser at har en genvariant som gjør at de ikke klarer omdanne Levaxin som er ttil tsom kroppen kan. Selv så fikk jeg bare hodepine av Levaxin. Liothyronin også, med samme bivirkning. Det er ikke slik at alle bivirkninger blir listet opp, bare de mest vanlige (visstnok).


Lavt stoffskifte og bivirkninger på levaxin ! Etter år på Levaxin begynte stoffskiftet igjen å bli lavere i takt med at jeg måtte øke dosen. Samtidig fikk jeg problemer med økte bivirkninger av medisinen, som hjertebank, stivhet og smerter i kroppen. Jeg fikk til slutt nok, og forlangte å få medisin med naturlige stoffskiftehormoner. Levaxin (T4), Euthyrox (T4) og Liotyronin (T3) kan skrives på blåresept til pasienter med lavt stoffskifte (hypothyreose). Tyreoideaekstrakt fra svin eller kveg (Armour Thyroid og Thyroid fra Erfa) til behandling av hypotyreose, kan man få ved individuell søknad til Statens Legemiddelverk.


Det stemmer til dels med de bivirkninger som jeg har lest om. Jeg har spurt fastlegen min om det, men han mener at det ikke er pga overdosering. Er det noen som vet om dette er bivirkninger ? Eller er dette litt for tidlig siden jeg bare merket etter to tabletter at jeg ble dårlig. Er dette vanlig å få vondt i hodet og i halsen.


Jeg leste et sted at hvis man fikk vondt i halsen ol. Alle bør passe på å få i seg nok jod. Det finnes i fisk, men også i jodanriket bordsalt som du får i butikken (rødt merket). Kalsiumtilskudd (gjelder ikke melkeprodukter) skal taes minst timer etter levaxin.


Levaxin bivirkninger

Når du skal ta blodprøver må disse taes før du har tatt levaxin om morgenen. At ingen har bivirkninger som du beskriver av levaxin er ikke helt riktig. Flere på forumet her har opplevd bivirkninger av levaxin , som ifølge legestanden ikke finnes. LAVT STOFFSKIFTE: Gikk ned kilo etter medisinbytte! De aller fleste med stoffskifteproblemer, blir satt på medisinen Levaxin (syntetisk T4).


Men dette fungerer ikke like godt for alle. Takk for svar Ligger på 1mcg om dagen nå, og har vel hatt Trundt en stund tror jeg. Visstnok det samme med soya. Så regelen er vel vent timer før du spiser noe som påvirker levaxin direkte på den måten!


Dette er spesielt moro når man bor i Sør-Øst Asia som jeg gjør om dagen).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg