tirsdag 10. oktober 2017

Sopp på brystet

Vedvarende såre brystknopper kan skyldes sopp. Risikofaktorer kan være at du har vært behandlet med antibiotika eller allerede har en soppinfeksjon andre steder på kroppen. Kontakt lege dersom du har mistanke om en soppinfeksjon, og sørg for å få riktig behandling. Hudsopp trives i varme og fuktighet.


De finnes i huden og kan noen ganger kan de føre til utslett hos mennesker med sensitiv hud.

Det finnes mange andre hudsykdommer som kan misoppfattes som sopp , blant annet psoriasis ved utslett på negler, hender, føtter og i hodebunnen. Kremen skal påføres i tynt lag på brystknoppene samt på det brune området rundt etter hver amming, når brystet har lufttørket. Kremen kan smøres på inntil ganger i døgnet, og behøver ikke tørkes av før hver amming.


Hun anbefaler at soppmiddel påføres etter vasking og lufttørking av brystet , helst etter amming. Dersom smaken på soppmiddelet gjør at babyen ikke vil die, kan kremen vaskes av og brystet lufttørkes før ammingen. Heggemsnes legger til at sopp elsker alt som er søtt, gjerne sukker og gjær.


Hei, Jeg har en tiltagende plagsomt problem med sopp på store deler av overkroppen, mest på brystet og øverst, men også på ryggens øvre del. Det spres aldri til ansiktet.

Jeg er ganske sikker på at det er sopp fordi det forsvinner med canesten, men det dukker alltid opp igjen på de samme stedene. Hvem får sopp på brystvorten? Alle mødre som ammer er i bunn og grunn i risikogruppen for å få soppinfeksjon på brystvorten.


Men særlig kvinner som ikke husker på la brystet lufttørke før de pakker det vekk, eller mødre som glemmer å skifte ammeinnlegg jevnlig, er særlig utsatte for angrep av sopp på brystvorten. Ofte er det vondt nr man ammer og etterp. En soppinfeksjon på huden eller i en negl er plagsomt, men det er ufarlig og som regel lett å behandle.


Det finnes tre typer sopp : Dermatofytose kan vise seg som sopp i hårbunnen, på kroppen (ringorm), fotsopp, lyskesopp eller neglesopp. Candidiasis viser seg som betennelse i hud eller slimhinner. Mycostatin krem er gått ut av markedet per nov.


Slike betennelser blir ofte gjenstand for sekundærinfeksjon. Det betyr at bakterier og sopp som trives på slike betente områder, kan trenge ned i huden og skape infeksjoner. Jeg hører dessverre ofte (ukentlig) om mødre som har fått feil råd i forhold til behandling av sopp – både av typen kjerringrå og medisiner som er foreskrevet feil. Behandling med soppkrem er ønskelig. Legen ønsker å vite hvilken krem pasienten bør bruke, særlig med tanke på å slippe å vaske av før amming.


Symptomene på candidainfeksjon på brystvorten og området rundt er ofte vedvarende røde og ømme brystvorter (1), samt strålende smerte i brystet under og etter amming ( 3). Kikk inni munnen til barnet etter sopp , eller trøske, et hvitlig belegg. Soppinfeksjon på brystvortene hos ammende kan noen ganger ses samtidig.

Sår med sprekker på brystvorten kan være tegn på soppinfeksjon. Gutten har fått lungebetennelse og går på penicillin og ser ut som han har noen hvite utslett inni munnen. Jeg ammer kun et bryst om gangen, så smører jeg det brystet som jeg har tømt.


Så smører annenhvert bryst på en måte. Kremen trekker ganske så fort inn, og nå bruker jeg skjold siden mini plutselig ikke ville ta vanlig pupp igjen, så jeg vasker ikke av. AnonymBruker skrev: Det kan høres ut som sopp. Men ikke lett å si sikkert.


Generelt så er sopp : cottage cheese utflod og kløe. Sopp trives i fuktig miljø! Krem til behandling av fotsopp er ikke på resept. De øvrige behandlingene med krem eller tabletter forutsetter forskrivning på resept. Som regel er konsultasjon hos lege nødvendig.


På den måten belastes brystvorten forskjellig og det såre området avlastes. La brystene lufttørke etter ammingen. La melken som sitter igjen på brystvorten tørke helt før du kler på deg igjen. Har du sprekker eller sår på brystvorten kan det dekkes med et tynt lag brystvortekrem når brystet er tørt. De siste fire år har jeg hatt utslett og kløe under brystene.


Hold brystet tørt og varmt. Det kom etter at jeg fødte barn og la på meg, slik at brystene mine begynte å henge. Det er spesielt mye når det er varmt og jeg svetter.


Jeg kan heller ikke gå med BH da det blir mye verre da. Min lege sider det er en blanding mellom sopp og eksem. Holder du kontroll på fuktigheten i boligen din, vil du ikke få råte, muggsopp, hussopp eller annen type sopp , ifølge ham.


Har du, derimot, allerede merket spor etter sopp hjemme, trenger du ikke å få panikk med det samme. Videre kan du lese om alt du trenger å vite om mugg og hvordan du fjerner det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg