onsdag 25. mars 2015

Lavt blodsukker men ikke diabetes

Norway Shop, den offisielle butikken for gensere fra Dale. Kjøp ullgensere for men, norske luer og merino ul gensere for damer og men. Spennende utvalg til deg og dit hjem. Norges beste prisgaranti hos Select.


Sko, klær, accessoirer, helse og nyttige ting til hus og hage, samt interiør og pynt.

Blir blodsukkeret lavt måler man insulininnholdet i blodet. Om man finner et høyt insulinnivå på tross av et lavt blodsukker , styrkes mistanken om insulinom og man vil begynne å lete etter svulsten i bukspyttkjertelen. Mosjon nedsetter blodsukkeret, men vil sjelden medføre hypoglykemi hos friske personer. Det er ikke bare vi med diabetes som kan få lavt blodsukker , men friske mennesker også. Det var spesielt en episode som gjorde meg oppmerksom på dette.


Jeg skulle være med på en operasjon av en hest på stedet jeg hadde praksis, og fant ut at blodsukkeret var lavt rett før operasjonsstart. Mye tyder på at du har lavt blodsukker , også kalt.

Hos personer som ikke har diabetes er det veldig sjelden at man. Du kan bli kvitt symptomene på diabetes type men ikke sykdommen i. Men , opplever jeg en litt mer alvorlig føling, blir også sultfølelsen betydelig sterkere og jeg kan fort spise veldig mye. Jeg synes det er vanskelig å stoppe å spise før jeg kjenner blodsukkeret er på vei opp igjen, og det kan ofte ta litt tid.


Hvordan opplever du å ha lavt blodsukker ? Blodsukker under 2. Pasienter med diabetes bør derfor ha kontinuerlig blodsukkermåling. Dette er normalt og unormalt blodsukker. Medisiner kan gi lavt blodsukker. Jeg blir som regel sulten og helt på bånn 1-timer etter at jeg har spist et fullverdig måltid.


Da hjelper det å få i seg litt mat. Men legen sier at blodsukkeret mitt er i orden. Lavt blodsukker (hypoglykemi) er en tilstand som vanligvis forårsakes av for stor dose insulin ved diabetes type 1. Insulinbehandling og noen antidiabetika kan også gi lavt blodsukker ved diabetes type 2. Tilstanden krever rask behandling.


Når du får symptomer på grunn av at blodsukkeret er for lavt , kalles det føling.

Det er veldig sjelden at personer som ikke har diabetes får føling. Dersom man ikke skiller ut nok insulin i forhold til behovet, som ved diabetes , blir glukose værende i blodstrømmen og man får da et høyt blodsukker. Har du diabetes type og disse symptomene, bør du også måle ketonstoffer i urinen med en urinstiks.


Du kan også få små mengder ketoner i urinen ved faste og etter en føling, men da er blodsukkeret ikke høyt. Hvad er lavt blodsukker (hypoglykæmi)? Lavt blodsukker , også kaldet hypoglykæmi, hos en patient med diabetes er en akut tilstan hvor blodets indhold af sukker (glukose) bliver lavere, end det normalt kan blive hos en person, der ikke har diabetes. Og lavt blodsukker , eller føling, er ikke farlig hvis det oppdages før blodsukkeret blir altfor lavt. De fleste regulerer dette ved å spise noe som inneholder karbohydrater.


Men opptil hver fjerde person med diabetes type merker ikke tidlig nok at de får føling. Hvis ikke kan lavkarbo muligens hjelpe deg. Legen min bare trekker på skuldrene og sier vi må undersøke det videre om jeg skulle bli veldig plaget, men nå har jeg ikke hatt føling på flere mnd. Det som får blodsukkeret (kalles glukose) vårt til å gå opp og ned er hovedsakelig dette: Når vi spiser så går blodsukkeret opp fordi blodet tilføres glukose (karbohydrater) fra ma. Men jeg ogs lurer p hvordan du vet det hvis du ikke har diabetes , det er vel.


I en pasient som ikke har diabetes kan hypoglykemi komme av at. Nr man fler seg trtt og. Er det under dette, eller du ikke får målt, må du trå til. Er vennen din bevisst og klarer å svelge unna sukkerholdig drikke selv, er det bra. Men går ikke det, må du få smurt honning, sirup eller noe annet med mye sukker inne i munnen.


Effekten skal komme ganske raskt. Hvis hun eller han ikke våkner eller blir bedre, er ambulanse neste. Diabetikere kan oppleve lavt blodsukker (hypoglykemi) eller føling.


Vanlige kjennetegn på lavt blodsukker er skjelving, irritasjon og ved svært lavt blodsukker kan personen virke beruset. Personen må da behandles med glukose direkte inn i blodåren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg