torsdag 12. mars 2015

Gravid når synes magen

Billig, sikker og rask graviditetstest. Kjøp nå, test deg hjemme. Det er bare å glede seg, sier Ragna. For flergangsfødende går det gjerne litt fortere, fordi magemusklene allerede har vært tøyd og strukket.


Men ser jo på bilder nå at egentlig så jeg ut akkurat som før helt til uke 27. Uke kan man se litt med de rette klærne på.

Syns jo selv den er svær da. Blir man mindre entusiastisk for hver graviditet? Med nummer to elsket jeg vre gravid og syntes kommentarene om liten mage var litt.


Hvorfor du skal vise frem din gravide mage 23. Jeg venter barn nummer tre, og n skulle en jo tro det var begynt g sport i dette her. Da er gjerne magen mer spiss enn når det er livmoren sommvokser frem. Første trimester er litt sånn preget av venting.


Enkelte av oss syns godt magen kan vente litt da.

Selvom jeg fremdeles er slank, er kroppen så annerledes etter noen svangerskap at sånn jeg ser ut nå (og når jeg ikke er gravid ) ikke er stort annerledes enn sånn jeg. Er nå uker og ser ikke veldig gravid ut, ser mest ut som om jeg har spist mye. Klarer liksom ikke å holde inne magen som jeg har kunnet gjøre før.


Mammabukser former på en måte magen , og man ser mer gravid ut enn om man går med vanlige joggebukser. Nå er jeg heller ingen sylfide fra naturens side. Ofte er det ganske vanskelig å være sikker på om det faktisk er babyen man kjenner når det bobler i magen , eller om det kan være fordøyelsen som jobber litt ekstra.


Men én ting er sikkert – det er utrolig deilig å kunne følge mer med selv på hvordan det står til i magen , når man begynner å kjenne liv hver dag. Når synes magen definitivt? Noen med erfaring her?


Vi har samlet noen av de faktaene som fascinerer, forundrer og forbløffer oss mest. Men dersom du tester tidlig, skal du være klar over at selv om resultatet ditt er ikke gravid , så kan du være gravid. Samboer er også veldig glad i magen min (bortsett fra når den er i veien mens vi har sex) og det hjelper på. Generelt sett er ikke graviditet noen yndlingstilstand for meg, men jeg er veldig takknemlig for at jeg ikke har måtte slite med hverken å bli gravid , å forbli gravid eller hatt noen store svangerskapsplager.


Magen synes gjerne senere på personer som er slanke og i tillegg godt trent. Magemusklene holder rett og slett magen litt igjen, forklarer hun. Babyen blir da ofte liggende mot mors rygg, noe som er med på å forklare hvorfor magen ikke er så stor.


Hvordan fosteret legger seg i magen er invidivuelt og kan også varierer fra gang til gang.

Hvis det er familie eller gode venner, gjør det ikke noe. Men jeg synes det er ubehagelig når folk jeg ikke kjenner så godt tar på magen min uten å si ifra først, sier Anna Martnes, som har termin i august. Hun forteller at noen ganger har blitt flau og har fått lyst til å trekke seg unna når folk har lagt hånden på magen hennes.


Når begynte magen å synes hos. Er nå i uke og har kunn en liten kul på magen. Vil ikke si at jeg føler at folk ser på magen og tenker jeg er gravid ,. Sammenlignet med ikke-gravide er gravide oftere utsatt for bukskader, mens de sjeldnere får skader mot brystkassen og hodet.


Forklaringen synes å være så enkel som at magen stikker mer ut. Den gode nyheten er at nesten alle plager er forbigående – iblant går det fort, og iblant tar det litt lengre tid. Når du er gravid i uke så har du bare en knapp fjerdedel igjen av graviditeten. Barnet sover nå lengre sammenhengende perioder, hvilket er grunnen til at du sikkert merker et tydeligere mønster av våkenhet ( når barnet beveger seg) og hvile ( når barnet er stille).


Gravid uke – Barnets utvikling.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg