onsdag 11. mars 2015

Forhøyede leverprøver

Det er ikke alltid slik at forhøyede leverprøver over tid resulterer i ødelagt leverfunksjon, men det kan bli resultatet. Derfor er det viktig å identifisere årsaken tidlig. Hvis man fjerner eller behandler den underliggende årsaken kan man unngå at leveren blir ødelagt. En lang rekke andre medikamenter kan gi forhøyede leverprøver. Både Nexium og Toviaz kan gi lett forhøyede leververdier.


P-piller kan også gi forhøyede leverprøver. En viktig differensialdiagnose ved forhøyede leverprøver er jernavleiringssykdom, også kalt hemokroma-tose. Denne sykdommen belyses nærmere i en annen artikkel i denne utgaven av indremedisineren. Den viktigste indikatoren for denne tilstanden er forhøyet transferrin metning.


Diagnosen stilles ved en gentest. Leververdier, leverstatus eller leverprøver henviser til en gruppe med klinisk kjemiske blodprøver som gir informasjon om en persons lever og galleganger. Leververdiene tas ofte som del av første ledd i utredningen av uavklarte gastroenterologiske tilstander, for eksempel ved akutt abdomen. Har over lengre tid hatt forhøyede leververdier. Min forrige fastlege sendte meg til ultraly og der ble det ikke funnet noen feil.


Min forrige lege sa at verdiene ikke er faretruende høye, og jeg slo meg til ro med dette. Spesielt siden ultralyden ikke viste noe galt. Tok nye prøver hos min nye.


Forhøyede leververdier - Kropp og helse. Hei folkens fikk et lite koselig brev fra sykehuset med tekst at jeg har forhøyede s-ALAT, s-ASAT og CK verdier, og at jeg må så fort som mulig få tatt nok en blodprøve hos legen min. Men nå har jeg kvernet og kvernet, og jeg skjønner ikke dette ! Paracet gir forhøyede leververdier.


Så det kan nok være synderen her. Ellers så kan kreft og gallestein gi utslag. Diverse infeksjoner også. Det skal ikke mye til før leververdier svinger.


Neste prøve kan vise normale verdier. Har du smerter, så nøy deg med IBux, den påvirker ikke. Den er karakterisert ved frigjøring av unormale mengder av lever-relaterte kjemikalier inn i blodet.


Påvisning av disse økt kjemiske markørene er knyttet til en rekke potensielle sykdom prosesser, og legene sortere gjennom disse potensielle kilder for å finne årsakene til forhøyede leververdier. Symptomer, undersøkelser, forebygging, behandling, utbredelse og overlevelse for leverkreft (cancer hepar). Helsenett ble opprinnelig utviklet som ledd i det forebyggende arbeidet drevet av Den norske lægeforening, Norges Apotekerforening og Den norske tannlegeforening i samarbeid med et stort antall fagfolk, pasientorganisasjoner og institusjoner. ASAT-nivået kan også stige uten at det skyldes sykdom. Når det har vart lenger, da vil de finne årsaken, ja.


Trenger fremdeles ikke være noe veldig alvorlig, men de bør finne årsaken. Da jeg hadde de svært høye leververdiene for flere år siden, da viste det seg at jeg hadde kyssesyken. Jeg har hatt _litt_ forhøyede verdier etter influensa eller forkjølelse som har vart lenge. Legen min forklarte det med at jeg hadde tatt paracet i en uke sammenhengene og da kunne sånt lett skje, var ikke farlig i det hele tatt.


Forhøyede leverprøver

Hvorfor er du så redd for at du har fått kreft? Ved funn av forhøyede verdier er det. Hvis en leverprøver viser forhøyede enzymer og legen utelukker andre årsaker (slik som hormonelle medikamenter), er infeksjon av leveren som forårsaker dens inflammasjon og skade hepatitt.


ALAT er en såkalt leverprøve. Dette kan dreie seg om alt fra gallestener, alkoholskade, medikamentskade, betennelser i leveren (hepatitt) eller svulster. Er virkelig bekymret. Skal ringe fastlegen i morgen - fikk lab.


Noen her som har erfaring rundt dette. Ifbm med måneders kontroll og vaksine fikk jeg tilbud om å ta en blodprøve til en litt lavere pris, uten at vi hadde grunn til å mistenke noe som helst, men jeg tenkte det kunne være lurt. Det viste seg at hunden har forhøyede leververdier.


Ikke noe urovekkende, men rundt 200.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg