torsdag 16. januar 2020

Tett i brystet hoste

Her har vi samlet en del råd og informasjon om hva vi i Apotek kan hjelpe til med ved ulike lungesykdommer. Du finner også informasjon om ulike typer behandling og når man bør oppsøke lege. Hoste og sårhet i brystet er kjennetegn på denne sykdommen.


Man har gjerne tørrhoste uten at det kommer noe opp når man hoster, sier hun. Som oftest skyldes bronkitt et virus.

Definisjonsmessig har man akutt bronkitt dersom man hoster mer enn fem dager som beskrevet over, sier Svein Høegh Henrichsen, spesialist i allmennsmedisin. I tillegg er jeg tett i nesen. Dvs jeg merker ikke så mye snørr, men den er tett. Noen dager føler jeg meg mer tett i brystet enn andre dager.


Særlig når jeg trekker pusten dypt, kjenner jeg små smerter øverst i brystet. Det er ikke vondt, bare ubehagelig. Når jeg tenker over at jeg er tung i brystet blir det verre.

Daglig så hører jeg knitrelyder på slutten av utpusten. Kjenner fysisk at det skurrer inne i ryggen noen ganger. Jeg er ekstra tett om morgenen,men plages ikke med hoste. Jeg må da støte ut luft med kraft og da kommer det opp seig klart slim. Ved sterk eller langvarig hoste , smerter i brystet eller pustevansker.


Ved behov for rask, enkel og trygg legehjelp kan du kontakte lege på nett. Dette er selvstendige legetjenester som ikke leveres av Apotek 1. Jeg har spørt om noe om det samme her før, men jeg begynner å bli nesten litt desperat etter å finne ut hva som feiler meg. Det kan da ikke være angst.


Føles tett i brystet. Skal lite til før pulsen stiger og at jeg får hjertebank. Tung pust eller pustevansker er en subjektiv følelse av å få for lite luft. Tung pust er oftest forårsaket av lungesykdommer, men også angst eller angstanfall er blant vanlige årsaker.


Så har du feber og vondt i brystet samtidig som du hoster, kan det hende du har fått en lungebetennelse. Hosten er da gjerne tørr i begynnelsen, mens den blir gulaktig, blodig eller rustfarget etter hvert. Hovedsymptomet på bronkitt er en vond hoste.

Andre symptomer er generell sykdomsfølelse, lett feber og verkende muskler. Hvesing og tung pust ved lette fysiske anstrengelse er også vanlig. Hoste over tid kan gi smerter i brystet , og noen hoster opp slim.


Har du symptomer som bekymrer deg eller lunge- eller hjertesykdom, bør du kontakte lege. Tett i brystet hoste. Slim, tetthet i brystet og hvesende pust er. Er hoste , feber, moderat pustebesvr, nedsatt almenntilstand og smerter i brystet. Samler det seg seigt slim i brystet og luftveiene?


Bronkitt kan gi smerter i brystet og svnproblemer. Da løsner slim som ligger i lungene, og det kan føre til hoste. LES OGSÅ: Kan du trene tilbake sprett-puppene?


Anstrengelsesutløst astma kan føre til pustebesvær, hoste og slimproduksjon under trening, spesielt dersom man ikke har varmet opp. Hoste med slim og oppspytt sees ved forkjølelse og øvre luftveisinfeksjoner. Slimet er ofte gult noen dager før det blir bedre. Ved bronkitt og lungebetennelse er slimet ofte gult eller grønt og det surkler og piper brystet - man har feber og sterk sykdomsfølelse. Hoste er en naturlig metode for kroppen å forsøke å bli kvitt slim i halsen eller slim fra lungene.


Hoste er irriterende selv for de menneskene som omgir oss, og det kan hindre oss fra å holde konsentrasjonen. Når man har tett nese, er det også vanskelig å få sove, og slim som renner ned i halsen, kan føre til hoste. Forkjølelse er den vanligste årsaken til at vi hoster.


Prøv å heve hodeenden på babyens seng cirka centimeter ved å legge et par tykke bøker under to av sengebeina. Du får også kjøpt spesielle soveklosser som kan brukes til å heve sengen. Hoste som ledsages av andre symptomer som tungpustethet, stikkende smerter i brystet eller blod i oppspyttet, bør føre til at man kontakter lege raskt. Hoste kombinert med vekttap bør utredes for å finne årsaken. Man bør også undersøkes hvis man har vedvarende hoste og nedsatt allmenntilstand.


Hvis symptomene oppstår over nakken, for eksempel rennende øyne, nysing, tett nese og kløende hals, så er moderat aktivitet vanligvis ikke skadelig. Men hvis symptomene oppstår under halsen, som i hoste , feber, muskelsmerter eller kvalme, er det best å vente til symptomene er helt borte før du starter med trening igjen. Lungebetennelse - hva er tegnene?


Hva er lungebetennelse? Betennelse i lungene kan skyldes både bakterier og virus.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg