mandag 6. januar 2020

Svimmel og kvalm

I disse tilfellene er svimmelheten kortvarig, og du vet vanligvis hvorfor du blir svimmel. Andre ganger kan svimmelheten oppstå spontant uten noen åpenbar årsak, eller som en unormal reaksjon i en normal situasjon. I så fall bør du oppsøke lege.


Det finnes flere varianter av svimmelhet, og i dag er det vanligere å undersøke grundig på de underliggende årsakene til at man blir svimmel enn bare for få år siden. Denne tilstanden er plagsom for svært mange, og man skal for sikkerhets skyld bli utredet slik at man med stor sikkerhet skal føle seg trygg på at man ikke feiler noe alvorlig. Eventuelt kvalme og brekninger.

Sjeldnere ledsaget av kvalme. Nystagmus kan være vertikal og ukonjugert. Ved mistanke om sentral vertigo, let etter andre nevrologiske utfall.


Han understreker at du bør oppsøke lege hvis du opplever svimmelhet som varer i flere timer, og spesielt hvis det er kombinert med kvalme, oppkast, lyskyhet, hodepine og nakkestivhet. Det kan gjøre at du lettere blir sliten, kvalm og får synsproblemer. Mye kan gjøre deg svimmel. Når det gjelder svimmelhet så er det et symptom som er veldig uspesifikt, det vil si at mange sykdommer kan ha dette symptomet. Og etter det var jeg fremdeles sløv og sliten, kvalm etc.


Orket ingenting, dagen etter var det helt likt, forferdelig trøtt og sliten, og litt kvalm.

Da jeg la meg klarte jeg ikke slappe av, prøvde å lukke øyene men da kjentes det som om jeg var litt svimmel , og jeg bråvåknet noen ganger av meg selv. Ble plutselig skikkelig dårlig nå. Ubeskrivelig kvalm , og ganske svimmel. Hva kan dette være? Er det normalt at sånne ting kommer så brått og plutselig?


Forfatter, dato, og yrkesbakgrunn oppgis på alle nyere artikler. Alle artikler blir gjennomgått av redaktør med medisinsk bakgrunn (sykepleier). Vi har strenge retningslinjer for hvilke kilder vi bruker i våre artikler, og vi fremmer ikke fenomener som ikke er vitenskapelig bevist, som for eksempel alternativ behandling. Det store flertallet av hodepiner er benigne, men mange kan være plagsomme og derfor føre til kontakt med legevakt. Det er viktig for legevaktlegen å finne de pasientene som presenterer seg med hodepinesymptomer som kan være forårsaket av annen sykdom (sekundære hodepiner) med potensielt alvorlig forløp.


Enkelte ganger opptrer lammelser eller styringssvikt i armer og ben sammen med svimmelheten og det kan da dreie seg om sykdom i hjernen som for eksempel hjerneslag eller multippel sklerose. SVAR: Hei Du ble plutselig svimmel og kvalm da du spiste. Svimmelhet kan også ha sammenheng med en stiv og smertefull nakke.


Du drakk litt vann, mer var forsatt plaget, og det har skjedd lignede episoder før. Kvalme og svimmelhet kan ha mange forskjellige årsaker. Tilhørende symptomer kan også være smerter og stivhet i nakken og brystryggen, hodepine og mer sjelden øresus.


Slike symptomer er noe behandlere hos NEMUS kan hjelpe deg med (bla kiropraktorer, fysioterapeuter og akupunktører). Har du graviditetskvalme, hjelper det gjerne at du endrer spisevanene og spiser små og flere måltider.

Hvilke legemidler du kan ta mot kvalme, avhenger av hva årsaken til kvalmen er. Kjenner du årsaken, er det først og fremst den som skal behandles, hvis det er mulig. Medisinsk behandling: Ved graviditetskvalme kan du anvende antihistaminer. Jeg hadde krystallsyken for ca år siden.


De siste dagene har jeg kjent meg både svimmel og kvalm spesielt da jeg legger meg på venstre side. Det er ikke like ille som for år siden, men jeg er engstelig for at det skal bli verre. Kan dette være krystallsyke? Har du vondt eller føler ubehag i brystet, eller har du smerter i armen, kjeven eller nakken? Eller kaldsvetter du, føler deg slapp, kvalm , svimmel , kortpustet eller kaster opp?


Hvordan sortere tanker og lette på all tankekjøret. Som ved hjerneslag, gjelder det å ringe 1så fort som mulig. Dette er tegn på et hjerteinfarkt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg