tirsdag 10. september 2019

Klumper i underlivet

Klumper i underlivet

Jeg har mange klumper i underlivet mitt. Jeg renser hver dag med bare vann og noen ganger såpe som er for underlivet. Ikke vond eller noe, så jeg trodde det var ett inngrodd hår eller noe etter barbering. Men nå er det kommet stykker til, den ene ganske stor.


Soppinfeksjon i underlivet er noe svært mange kvinner opplever og kjennetegnes ved svie og kløe i skjeden. Utfloden er ofte tykk og litt klumpete som mange beskriver som cottage cheese-lignende. Man får kjøpt reseptfrie soppmidler på apoteket.


Dette er den hyppigste seksuelt overførbare sykdommen i Norge og rammer særlig. Gjemt under ytre lepper. Den ble mindre, men jeg merket i går at den var kommet tilbake. Nå har det kommet en eller to flere kuler i samme områ.


De er større enn kviser og er på en måte mer inni huden dersom det gir mening. Kan mer ligne på talgkjertel, men når jeg klemmer på den kommer det først en del puss og hvitt ut og så kommer det blod. Jeg oppdaget for litt siden en liten kul litt over vagina, jeg har lagt merke til den før men var sikker på at det bare var en kvise.


Den er nå litt øm, og minst 1cm i diameter. Ikke bare på grunn av kløen, men ofte fordi den griper inn i det intime samlivet. Pruritus vulvae er den latinske medisinske betegnelsen for kløe i området rundt kvinnens kjønnsorganer. Noe så voldsomt også.


Brochmann Har man aldri hatt underlivssopp som kvinne, tilhører man de heldige utvalgte. For sopp er dessverre like irriterende som det er vanlig. Onsdagskveld merket jeg en liten klump i underlivet da jeg dusjet. Litt oppom anus, på høyre side.


Den var ganske vond å klemme på, og da jeg våknet torsdag morgen var den STOR og bulet ut. Hovne lymfeknuter kjennes som klumper under huden. Alle kvinner bør være oppmerksomme på blødninger fra underlivet som ikke har åpenbare forklaringer. En kvise er altså en lokal betennelse der aknebakterien har bosatt seg nede i talgkjertlen, og dermed spiser talget.


Klumper i underlivet

Aknebakteriens avfallsstoffer er svært irriterende for huden og lager dermed en lokal betennelse, sier sykepleieren. Den har ingen klumper , og en frisk, litt syrlig lukt. Rundt eggløsningen kan den få en seigere konsistens, og rett etter mensen kan den være rødbrun (siste rester av menstruasjon renses ut). Husk at overdreven vasking av underlivet ikke er bra. De har samme farge som skjedeåpningen og de indre kjønnsleppene, og de danner ganske store ansamlinger av små og store klumper.


De er lokalisert øverst på de ytre kjønnsleppene. De er ikke smertefulle, heller ikke ved berøring. Tror jeg har hatt de så lenge jeg kan huske uten at de har forandret form eller størrelse. Det kjennes ruglete når j. For mange oppleves det ekstra ubehagelig på grunn av at det er et intimt område som gjør at man føler det er litt tabu å snakke om. Kløe i underlivet og sopp i underlivet er en vanlig plage for mange.


Tyngdefornemmelse i underlivet. Hvilke former for skjedebetennelse finnes det? Ved skjedebetennelse er den normale bakteriefloraen i skjeden blitt erstattet med sykdomsfremkallende mikroorganismer som bakterier, sopp, virus eller parasitter.


De mest kjente er: Gardnerella skyldes gardnerella- bakterien. Den vokser hvis ph i skjeden blir mer basisk. Har følt meg sår og øm nedentil en stun og har følt at jeg har hatt nedtrykksfølelse.


Da jeg dusjet i dag, kjente jeg at jeg hadde noen klumper rundt sjeden. Ser rett og slett ikke ut! Jeg er også hoven der nede. Pleie og vask av underlivet må gjøres skånsomt for ikke å irritere slimhinnene unødig.


Normalfloraen i skjeden og rundt skjedeåpningen består av en rekke bakterier og mikroorganismer som lever i balanse med hverandre. Noen er melkesyreproduserende og miljøet trives ved lav pH. SVAR: Hei De hvite prikkene du beskriver er talgkjertler.


Talgkjertler er det normalt mye av i underlivet og noe alle har. Av og til kan de bli betente, men det er ik.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg