torsdag 27. oktober 2016

Gravid løfte tungt

Billig, sikker og rask graviditetstest. Kjøp nå, test deg hjemme. Jeg jobber som konditor og står og går hele dagen på jobben.


Har har maskiner som gjør det vanskelig å løfte riktig og råvarer som kommer i store kvanta. Er det bare en myte at man ikke skal løfte tungt når man er gravid , eller er det en realitet ?

Da jeg gikk gravid sa legen jeg kunne løfte som før, men at jeg heller skulle tenke løft litt mindre enn før jeg var gravid enn å tenke det går sikkert fint. Du leter naturlig nok etter årsaker, og vil bebreide deg selv for løftet , men det er ikke løftet sin feil, hvis det ikke er andre årsaker. Du kan jo ikke undersøkes ordentlig mens du er gravid allikevel, så det kan jo være noe de ikke har funnet, noe de sikkert også sa, da ingen vet alt.


Når man er måneder henne, anbefales det, at man kun løfter det halve, altså samlet set kun 5kilo per dag. Hvis man løfter for meget som gravid , kan man – udover at få ondt i ryggen og bækkenet – også få blødning, og der er risiko for abort eller for tidlig fødsel, advarer hun. Tunge løft spør eksperten: Hei!


Jeg er gravid og har fra før ei jente på mnd. Kan jeg fortsatt bære henne?

Da løftet jeg tungt en formiddag (i uke 8) og hadde store sm. Jeg har mistet en gang før i uke 10. Det er lett å la seg forbløffe over svangerskap og fødsel.


Vi har samlet noen av de faktaene som fascinerer, forundrer og forbløffer oss mest. Har jo hørt at gravide ikke skal løfte tungt. Men hvor tungt er egentlig for tungt ? Skjønner at det ikke bare har med eksakt antall kilo å gjøre, men med min styrke og løfteteknikk og sikkert mye annet også. Gjelder det hele svanger.


Gravide blir ofte advart mot å løfte for tungt. For høygravide Silje Mariela Westby er tunge løft en viktig del av hverdagen — selv om hun er gravid i uke 35. Det er mange myter rundt hva man kan gjøre og ikke gjøre når man er gravid. Hører mange sier det er farlig for gravide og løfte tung under graviditet.


Men verken legen eller jordmor sier så mye om det egentlig. Så det jeg lurer på er hva er grensa? Svigermor stresset enormt med at jeg ikke måtte løfte tungt første gang jeg var gravid.


Hvor mye er for mye?

Ikke løft altfor tunge ting når du er gravid. Hvilke styrkeøvelser er viktige under graviditeten? Moderat styrketrening, særlig for muskler i rygg og mage, er bra.


Du kan trene med lette vekter, men unngå øvelser som medfører kraftig økning av buktrykket, for eksempel tung benkpress. Overflater som er glatte, varme, kalde eller mangler håndtak vil også øke belastningen. Når du løfter , bøy i knær og hofter og hold det du løfter rett foran deg og tett inntil kroppen.


Vurderingsmodeller for tungt arbeid. Bruk Arbeidstilsynets vurderingsmodeller i vurderingen av helsemessig risiko ved tungt arbeid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg