tirsdag 16. juni 2015

Endre fastlege

Medisinsk utstyr og hurtigtester. Narkotikatester og graviditetstester. Du kan også velge fastlege i en annen kommune enn der du bor.


Personer som har flyttet innenfor Norge, og meldt flyttingen til folkeregisteret, kan få tilbake tidligere fastlege om de flytter tilbake til opprinnelig kommune innen tre år. Når du selv gjør et fastlegebytte på helsenorge. Her kan du finne og bytte fastlege , og se hvem som er fastlegen din nå.

Hvordan bytte fastlege Finn en fastlege på Legelisten. Her finner du en oversikt over alle fastleger i Norge, med brukervurderinger og gode filtreringsmuligheter som kan hjelpe deg å finne ut hvilken fastlege som passer best for deg. Søk blant alle fastlegene her. Lær mer om fastlege , bytte av fastlege , egenandel ved fastlegebesøk og fastlegekontakt via helsenorge. Jeg har hatt Endre Solvi som fastlege en ganske god stund nå, men ser meg nødt til å bytte fastlege og ikke minst legesenter med umiddelbar virkning.


Dette gjør jeg fordi vedkommende ikke viser noe ønske om å hjelpe meg. Jeg har selv måtte be om blodprøver, henvisninger til forskjellige spesialister osv. Vi ønsker Solveig velkommen til oss!

Trenger du ny fastlege , kan du logge deg på helsenorge. Laben er åpen igjen! I januar er laben åpen hver mandag, tirsdag, onsdag og fredag. Torsdager er laben stengt. I alle tilfeller må du ha ditt fødselsnummer klart.


Bytte fastlege - Min fastlege. Du kan bytte fastlege to ganger per kalenderår. For å bytte fastlege må man ha Min I men jeg er den eneste i huset som har det, og da jeg prøvde å bytte (mamma satt ved siden av meg mens jeg gjorde det) fikk jeg ikke byttet fordi jeg ikke fyller før om mnd.


Du har rett til å bytte fastlege inntil to ganger per kalenderår, men det krever at det er plass på listen til den legen du ønsker. Barn under år har krav på samme fastlege som foreldre, selv om legens liste er stengt. Hvis helseutgiftene dine i år blir på mer enn 35- kan du søke om refusjon, forutsatt at du har fastlege i SiO.


Våre fastlegepasienter kan bestille time på nett (både ordinær time, e-konsultasjon eller videokonsultasjon). Regelverket åpner for at en pasient kan be om å få sin journal oversendt til ny fastlege , men det er ingen automatikk i at journalen skal sendes over. Dersom pasienten ønsker at journalen skal følge med over til ny fastlege , kan den opprinnelige fastlegen kreve kroner for dette fra pasienten, sier Lislien. Legeønsket skal i utgangspunktet etterkommes så langt det er ledig plass på fastlegens liste. Dersom den legen du ønsker ikke har ledig kapasitet, kan du sette deg på venteliste.


Det er også adgang til å velge fastlege utenfor bostedskommunen. Har du barn under år, må du velge om det er deg eller barna dine du skal gå inn på.

Da velger du deg selv. Da får du først vite hvem som er din fastlege , det står øverst. Gå ned til bytte fastlege , da er du inne på samme type side som du var på tidligere (før du logget inn).


Oppgåvefordeling mellom fastlege og legevakt vert ikkje endra. Legevakta skal berre nyttast til å dekkje øyeblikkeleg hjelp som ikkje kan handterast av eigen fastlege. Det gamle nummeret til legevaktsentralen, tlf. Det kan nyttast dersom ein ønskjer å nå ei annan legevakt enn der ein oppheld seg.


Næringsdrivende fastleges økonomiske vederlag, for det arbeid som honoreres etter forskrift om stønad til dekning av utgifter til undersøkelse og behandling hos lege, består av et tilskudd fra kommunen for hver person (per capita-tilskudd) på listen og de til enhver tid gjeldende satser for egenandel og refusjon fra.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg