mandag 20. mai 2019

Øreverk voksen

Praktisk otoskop for hjemmebruk. Lar deg lyse og se inn i ørene. I denne artikkelen kan du lese om flere mulige årsaker, og om når du bør ta kontakt med lege. Det er ikke så mye man kan gjøre for å forebygge ørebetennelse.


Symptomer på en voksen mellomøret infeksjon inkluderer feber, øreverk , øresmerter, drenering fra øret, følelse av en blokkering i øret, svimmelhet og hørselsvansker. Voksne som lider av allergi eller har en ganespalte, ned unormalt syndrom eller nervesystemet er mer utsatt for å utvikle en mellomøret infeksjon. Vi har mange som kommer til oss fordi de har vondt i ørene, og ørebetennelse er en vanlig årsak.


Dette går som oftest over av seg selv, men hvis plagene vedvarer kan det bli aktuelt med behandling hos øre-nese-hals-spesialist. Vi bryr oss om ditt personvern. Lommelegen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Jeg tror jeg har fått ørebetennelse.


Grunnen til at jeg lurer er at det ikke bare er kjempe kjempe vondt i øret på venstre side, men jeg har litt vondt i kinnet også og litt i munnen på samme siden. Får jeg medisiner mot dette hos legen? Gidder liksom ikke dra med meg små barn til legen imorgen.


Hos en liten baby f. Håper virkelig det snart går over, jeg unner ingen øreverk. Jeg våkner opp med intense smerter inni ørene etter å ha sovet, og da er det mest smerter i det øret jeg lå på da jeg våknet. Smertene avtar utover dagen, men er tilbake neste dag etter soving, og alt avhenger av hvilken side jeg våkner opp på.


De vanligste symptomene er øreverk og feber. Andre tegn på ørebetennelse hos barn er nedsatt hørsel. De yngste kan gråte mer enn vanlig og være vanskelig å roe ned. I tillegg til en øreverk , det er andre symptomer voksne føler når de har en indre øret infeksjon. En feber på mer enn 1grader C, en følelse av at øret er blokkert, dempet hørsel, svimmelhet og en midlertidig tap av hørsel er alle symptomer på at en voksen kan ha en indre øret infeksjon som forårsaker øresmerter.


Mellomørebetennelse er en fellesbetegnelse for betennelsessykdommer i mellomøret. De fleste har hatt én eller flere mellomørebetennelser i småbarnsperioden. Hva kan årsaken til øresmerte være?


Smerter i øret kan stamme fra øregangen eller mellomøret. I øregangen kan det samle seg ørevoks, som til sist danner en hel propp. Her får du både konvensjonelle tips (som man like gjerne kunne fått fra legen sin) og kjerringråd som kan hjelpe!


Smerter sammen med feber og redusert allmenntilstand dreier seg ofte om mellomørebetennelse. Betennelsen skyldes væske i mellomøret som gir økt trykk og dermed presser på trommehinnen. Smerter og kløe i øret kan skyldes betennelse i huden i øregangen. Jeg fikk det første gang i voksen alder og har hatt noen runder med det etterpå. Otinova ørespray er reseptfritt, og både behandler og forebygger betennelse.


Ifølge Helsenorge er de vanligste symptomene øreverk og feber. Dersom trommehinnen sprekker, kan du se væske som renner ut av øregangen. En sjelden gang kan det også gå ut over balansen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg