mandag 19. februar 2018

God bolleoppskrift

I beskrivelsen av bollene stod det at de blir like lette og luftige som kjøpeboller. Jeg ble nysgjerrig da jeg leste oppskriften, for både ingrediensene og fremgangsmåten er litt annerledes enn ved vanlig gjærdeig. Blant annet lages deigen med melis i stedet for sukker, og væsken skal gis et oppkok. Store, luftige og litt seige boller som smaker fantastisk godt.


Denne hvetebaksten er så sinnsyk god.

Jeg må bare si at det er kanskje de beste bollene jeg har spist, hehe. Jeg steker dem i en form som gjør at bollene vokser inni hverandre, det gjør at sidene blir veldig myke. Her finner du oppskriften på saftige boller som smelter på tungen. Slik baker du boller! Fyll dem gjerne med sjokolade, rosiner eller vaniljekrem.


En god grunnoppskrift på en saftig søt gjærdeig som kan brukes til det meste. Lag gjerne sjokoladeboller, kringle, skoleboller eller prinsessekake.

Jeg har fått uttallige mailer, telefoner og sirlig håndskrevne brev fra stort sett damer, men også noen menn, om at bakelivet deres endelig er reddet. At de etter veldig mange forsøk endelig greier å få luftig og god gjærbakst. Så når jeg skriver at dette er verdens beste boller, har jeg mange som er enig med meg i akkurat det.


Etter det har gjærbakst nådd nye høyder, bokstavlig talt. Deigen hever som den aldri har gjort og deigen er utrolig god å jobbe med. Deigen inneholder en god del smør, melk, sukker og egg og gir KNALLGODE BOLLER! Pynt bollene gjerne med dryss av perlesukker på toppen. I går var det den store bolledagen, jeg bakte boller og lot meg som vanlig overraske over hvor enkelt det er å bake GODE boller.


Oppskriften gir stk. TV er Norges beste nettsted for nyheter, sport, underholdning, vær, tv-guide og video. MELD DEG PÅ NYHETSBREVET OG FÅ OPPSKRIFTENE I MAILBOKSEN.


Deigen blir minder seig om man bruker mer mel:) Selv brukte jeg gram gjær, funket bra det å. Det ble bare de beste bollene jeg har laget noen gang, skikkelig myke og luftige. Har du noen gode bolletriks eller en god bolleoppskrift du vil dele med andre? Og ikke minst: Hvordan spiser du helst bollene?


Naturell eller med pålegg - og hvilket pålegg i så fall?

Skriv det gjerne inn i debattforumet etter i artikkelen. Når du har tilsatt all smøret så skal deigen elte i minutter på hastighet 2. De siste minuttene satt jeg hastigheten litt opp til hastighet (medium). Det er altså alfa omega at gjærbakst får elte lenge, da får du en god deig! Så pliis ikke skip denne prosessen.


Velt deigen ut på kjøkkenbenken og bank den litt flat. Det er lite som slår lukten av av nybakte boller! Her får du luftige og saftige boller som kan spises som de er, eller så kan deigen brukes til annen søt gjærbakst som kanelboller og skolebrød.


TV Sumo: Dobbelaktuelle Skam-stjerner Herman Tømmeraas er dobbelaktuell i dag. Med premiere på filmen Spion i aksjon og Netflix-serien Ragnarok - der han gjenforenes med tidligere Skam.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg