torsdag 25. januar 2018

Behandling ørebetennelse

Praktisk otoskop for hjemmebruk. Lar deg lyse og se inn i ørene. Otinova er et reseptfritt egenpleieprodukt som forebygger og behandler ørebetennelse i ytre øregang.


Etter behandling lindres kløe og smerter i ørene. Tidligere hadde Vilma tilbakevendende problemer med ørebetennelse og kløe i ørene pga allergi.

Da jeg så at ørevoksen begynte å bli mørkere (første tegn på ørebetennelse ), brukte jeg denne behandlingen, og symptomene ble borte med en gang. Mellomørebetennelse, som er det medisinske begrepet, kan skyldes både virus og bakterier, men utvikler seg ofte fra et forkjølelsesvirus og forekommer hyppigst i vinterhalvåret. Jeg tror jeg har fått ørebetennelse. Grunnen til at jeg lurer er at det ikke bare er kjempe kjempe vondt i øret på venstre side, men jeg har litt vondt i kinnet også og litt i munnen på samme siden.


Får jeg medisiner mot dette hos legen? Gidder liksom ikke dra med meg små barn til legen imorgen. Pass på ørene til hunden din i kulda, råder villdyrlegen Silje Hvarnes.


Med seg i God morgen Norges studio har hun schæferen Easy (år), og demonstrer hvordan vi kan unngå ørebetennelse.

Det finnes mange ulike årsaker til ørebetennelse. Predisponerende faktorer, det vil si faktorer som gjør at hunden lettere får ørebetennelser, kan være ørets utforming som eksempelvis hengeører og trange hørselsganger. Andre faktorer er for høy produksjon av ørevoks, for mye pels i ørene, for hyppig rengjøring eller bruk av. Noen av tilstandene som gir øreverk trenger ikke å behandles.


Trommehinnekatarr, trykkskader og kvise i øregangen er eksempler på tilstander som ikke nødvendigvis krever behandling. Valg av antibiotika gjøres som regel på grunnlag av en bakteriologisk prøve, eventuelt må førstevalg av antibiotika være penicillin. Barnet blir ørebarn etter en mellomørebetennelse. Alle pasienter med meningitt trenger symptomatisk behandling med legemidler mot smerter, kvalme, uro og så videre.


Det samme gjelder de få pasientene som har soppmeningitt, mens man ved virusmeningitt sjelden har medisiner å tilby som påvirker selve infeksjonen. Uten riktig behandling , kan en ørebetennelse føre til tap av hørsel (delvis eller totalt), svimmelhet, og problemer med aktiviteter som involverer hørsel og balanse. Symptomatisk behandling.


Som regel er smertelindring det viktigste behandlingsmålet i den akutte fasen. Førstevalg er paracetamol. En skikkelig behandling av det infiserte øret kan dermed i praksis være vanskelig å utføre.


Dette kjennetegnes ofte ved smerter i øret etter en forkjølelsestilstand. De aller fleste blir bedre etter dager fra symptomdebut og trenger ikke antibiotika.

Kun i noen tilfeller er det indikasjon med penicillinbehandling. Husk at å handle uaktsomt kan føre til problemer senere. Eddiksyreløsning er også en behandling man kan utføre hjemme, ved å blande ut del vanlig husholdningseddik med deler vann, og dryppe dette (3-dråper) ganger daglig i øret. Den aller viktigste delen av behandlingen er at effekten kontrolleres, og skal dette utføres nogenlunde bra bør man derfor få sett godt hele veien inn mot trommehinneplanet.


Behandle ørebetennelse hos spedbarn. De fleste som får behandling for en infeksjon i det ytre øret opplever at smerten reduseres i løpet av tre dager, og at symptomene forsvinner helt i løpet av ti dager. Hvis smerten ikke har blitt borte i løpet av ti dager, bør du oppsøke legen på nytt.


Hos hunder med tilbakevendende ørebetennelser skyldes ca av tilfellene en underliggende allergi. Det kan være allergi mot noe i miljøet ( husstøv- og lagermidd eller pollen) eller noe i maten den spiser. Antibiotikabehandling. Bakterien er resistent overfor en rekke vanlige antibiotika, men er vanligvis sensitiv for aminoglykosider, ceftazidim, aztreonam, karbapenemer, piperacillin-tazobactam og ciprofloksacin. Basseng, inklusive boblebad må drives forsvarlig.


Forebyggende tiltak. I helgen fikk jeg tannpine og etter hvert fikk jeg øreverk. Er oppvokst med ørebetennelse så er 1 sikker på at det er betennelse både i tann og øre. Jeg holder på å dø av smertene.


Jeg får ikke sove og tar alt for mye smertestillende. Jeg skal til tannlege i morgen, men når det er på det verste sliter jeg med å kjøre bil.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg