onsdag 17. januar 2018

Bedøvelse tannlege barn

Time på dagen og lang åpningstid. Oslo Tannlegesenter midt i sentrum! Pasienten kan spise og drikke etter behandlingen, men anbefales å være forsiktig dersom tungen er bedøvet for ikke å bite seg, forteller Bjørn Audun Jørgensen, tannlege ved Dentales Tannklinikk. Narkose hos tannlegen.


William Morton, en tannlege fra Massachusetts den første som tok i bruk bedøvelse ved uttrekking av tenner. Har barnet fått bedøvelse i underkjeven , så er ofte underleppen bedøvd. Vi har sett endel barn bite seg i underleppen , mens dedøvelsen virker.


Dette kan gi hoven leppe med store sår. En anbefaler å ha barnet under oppsikt så lenge bedøvelsen virker. Raven og fem år gamle Diamond skulle bare gjøre rutinemessige inngrep hos tannlegen.


Begge døde i tannlegestolen. I likhet med flere andre. En stiftelse som ble opprettet i Ravens navn hevder nå at stadig flere barn dør i tannlegestolen i USA, ofte på grunn av for store doser bedøvelse. Gjelder min samboer som har siden han var liten prøvd forskjellige typer bedøvelse men ingen fungerer. Jeg gikk til en slik da jeg nektet å åpne munnen for tannlegen min, i dag syns jeg det er tilnærmet behagelig å gå til tannlegen.


Har ei voksen venninne som har ekstrem tannlegeskrekk, hun må i narkose for å få sjekket tennene. Det fører til at hun sjelden er hos tannlegen , og hadde en del råtne tenner tidlig i tenårene. Det kommer veldig an på tannlegen. Forrige tannlegen min hadde jeg det akkurat slik med som du beskriver.


Og for det andre kjenner jeg så godt som ikke noe til bedøvelsen en time etter jeg har vært der, da er den ute igjen. Han nye er kjempedyktig! Barn med høy risiko for hull i tennene kan benytte andre fluortilskudd i tillegg til tannpuss med fluortannkrem. Ekstra fluor finnes i form av tabletter (3-år), skyllevann og tyggegummi (de to siste kan være aktuelle for barn over år). Spør tannlege eller tannpleier om ditt barn har behov for ekstra fluor, og følg anbefalt dosering.


Hva koster tannlegen ? Når du ikke har smerter under behandlingen oppleves den som vesentlig mer behagelig. Berge disputerer 25. Da jeg akutt kom til den nye tannlegen og fikk bedøvelse med Wanden, var den forestående rotfyllingen en enkel match.


Bedøvelse tannlege barn

De tre barna mine vil bare gå til en tannlege som bruker Wan det holder ikke å ha en, den skal brukes også! I tillegg er den så presis at man faktisk kan sette bedøvelse i nervene til én tann, der man tidligere har vært nødt til å bedøve større områder av munnen. Tannlegen vil ofte anbefale bedøvelse under behandling.


Likevel er det du som selv bestemmer hvorvidt du ønsker bedøvelse eller ikke, og hvilken form for bedøvelse du eventuelt foretrekker. I tillegg til sprøytefri bedøvelse med The Wan tilbyr vi ved flere av våre klinikker i Oris Dental både behandling med beroligende medikamenter, lystgass og narkose under behandlingen. Du bør fortelle tannlegen din om din helsemessige status, allergiske reaksjoner og eventuelle medikamenter du tar. Det finnes mange smertelindringsmuligheter, så ikke nøl med å snakke med tannlegen om bekymringer eller spørsmål du måtte ha. En annen mulighet er nitrogenoksid (lystgass), som brukes av barn eller voksne som er veldig nervøse.


Barn og unge – år får gratis tannbehandling i den offentlige tannhelsetjenesten. Den nye tannklinikken i Ås tar imot pasienter fra Ås, Drøbak og Vestby. Hos meg gjelder du som ung og pen til du fyller år.


For det første er han veldig flink til å sette bedøvelsen, og jeg har aldri kjent noe som helst han har gjort inni der. Men jeg er pysete og vil gjerne ha bedøvelse uansett. Du vil alltid bli spurt om du vil ha bedøvelse før vi gjør noe.


Mange pasienter vil gjerne ha full bedøvelse uansett hvor liten behandlingen er. Det er ingen behandling som ikke kan utføres hos tannlegen selv om pasienten er gravi eller som er veldig skadelig, men mange gravide er ukomfortable med røntgenbilder og bedøvelse og derfor vil som regel tannlegen vente med dette til etter svangerskapet – eller i det minste til etter første trimester.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg