tirsdag 7. mars 2017

Støl i magen

Rask, enkel, lett å bruke. Døgnåpen kunderservice. Gratis avbestilling! Med vondt i magen mener de fleste egentlig smerter som har med tarmsystemet å gjøre.


Tarmene har ikke smertesans slik som huden vår har, men de reagerer på strekk og utvidelse,. Dette betyr magesmertene – etter hvor i magen de sitter.

Magesmerter kan komme av så mangt, og det kan avhenge av hvor i magen du har vondt. Ufarlige årsaker til magesmerter. Petter Brelin forteller om en rekke vanlige årsaker til smerter i magen : Virus. Plutselig vondt i magen som kan gi kramper, diaré, feber og ubehag som går over etter noen dager, såkalt omgangssyke som er en akutt mage- og tarminfeksjon.


Jeg er knapt i uke fire og er støl i magen nå. Føler meg veldig støl nederst i magen og får lett vondt nedersti. Smerte på venstre side av magen bør ikke ignoreres eller overses. Om noen av disse symptomene oppstår samtidig, er det grunn til bekymring: Konstant smerte.


Dette er ikke noe som er begrenset til kun én dag i noen timer.

På mandag var jeg på min første styrketrening i mitt liv. Etter timen fikk jeg selvfølgelig gangsperr, spesielt i magen. Planen er å trene det samme igjen i dag. Kommer det til å gå fint? Går det vekk når man blir varm?


Får alle gangsperr, eller kommer det til å gi seg etterhvert som jeg kom. Enkelte ganger blir du så støl at det å gå ned trappen er et rent mareritt, og dersom noen får deg til å le, føles det helt grusomt. Men det er ikke så rart, du har faktisk revet av små. I noen tilfeller kommer magesmerter egentlig fra organer i brystet eller fra en generell sykdom i kroppen.


Det er imidlertid ikke alltid slik at magesmerter har en organisk årsak. Ikke sjelden kan stress, bekymringer, sjelelige og sosiale problemer lede til ubehag og smerter i magen. Hvor smerten sitter kan ofte si noe om opphavet.


Det finnes legemidler mot diaré og forstoppelse, men man kommer ofte langt med såkalte ikke-medikamentelle tiltak. Regelmessighet er et nøkkelord for magen , og gjelder både med hensyn til toalettvaner, måltider, fysisk aktivitet og søvn. Havregrøt er dessuten veldig bra mat for de fleste mager. Jeg kan liksom ikke helt huske å ha opplevd dette før når jeg har løpt, men etter å ha begynt på igjen med jogging nå, så er jeg støl i nederste del av magen. Kjenner meg godt igjen.


Den stølheten i magen har jeg hatt med begge jentene.

I tillegg til metallsmak i munnen som jeg hadde med minste. Har de siste dagene hatt en litt stikkende stølhet nederst i magen (er ikke støl av trening etc). Pleier ikke ha en sånn følelse før mensen og ble sånn sett litt håpefull. Men er det noen som har følt det sånn og vært gravide tro?


Blir dere støl i magen , rundt livmora? Akkurat som at den vil jeg skal ligge i ro nå. Du har i lang tid følt deg oppblåst og har mer luft i magen enn normalt. Det er helt normalt å kjenne seg omblåst en gang i blant, men i aller verste fall kan dette være tegn på kreft i eggstokkene. Andre symptomer på dette er smerter i magen og bekkenet og liten matlyst, ifølge Gynecologic Cancer Foundation.


Les dette hvis du eller noen du kjenner er rammet av magesmerter. Det er viktig å høre på magen og ikke ta symptomene for gitt - det finnes nemlig en rekke årsaker og diagnoser du bør kjenne til. Har også litt murringer i magen , noe jeg har hatt stort sett gjennom hele svangerskapet så langt. Var på ultralyd i forrige uke og alt var normalt da.


Fjellformasjonen i bakgrunnen er helt lik. Vurdering av ubehag i øvre del av magen. Over de siste dagene omtrent, har jeg hatt ubehagelige stikk i nedre ventre del av magen. Mellom bukspyttkjertelen og blærer. Smerten har er eller to ganger forsvunnet fra venstre side, og heller gått over til nedre høyre del av magen.


Hvis du har blitt støl etter styrketrening, har jeg fått følgende tips av Olaf Tufte – og det er gjengitt i boken min: Tren de samme styrkeøvelsene dag nummer to, men tren da med lettere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg